Postul de televiziune Publika TV încalcă o serie de articole din Codul Audiovizualului şi Codul deontologic al jurnalistului şi trebuie să fie sancţionat în modul corespunzător. Este declaraţia liderului Platformei Demnitate şi Adevăr, care a devenit recent ţinta unei noi manipulări crase la postul controlat de oligarhul Vladimir Plahotniuc, când la emisiunea Fabrika s-a difuzat drept reală o imagine evident trucată.

Astfel, Andrei Năstase sesizează Consiliul Coordonator al Audiovizualului şi cere sancţionarea postului de televiziune care, pentru a linşa opoziţia antioligarhică, face uz tot mai frecvent de tehnici de manipulare şi propagandă dincolo de limita normelor deontologice şi de bun simţ.

Consiliului Coordonator al Audiovizualului
Consiliului de Presă
Centrului de Jurnalism Independent
Asociaţiei Presei Independente
Asociaţiei Presei Electronice
Asociaţiei APOLLO
În atenţia ambasadelor şi reprezentanţelor străine în Republica Moldova
SESIZARE

Subsemnatul, Andrei Năstase, acţionând în calitate de consumator de programe, semnalez activitatea sistematică de manipulare a opiniei publice şi de distorsionare a realităţii, care are lor în cadrul buletinelor de ştiri şi emisiunilor difuzate la postul de televiziune Publika TV, titular „General Media Group Corp”S.R.L, cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr. 1.

Cu titlu de generalizare, atrag atenţia repetat că posturile de televiziune şi radio, aparţinând de fapt oligarhului Vladimir Plahotniuc, dezinformează şi manipulează sistematic opinia publică, induc în eroare deliberat telespectatorii asupra evenimentelor zilnice legate de persoana mea, a activităţii partidului pe care îl conduc, a opoziţiei politice în general, sfidând legea şi bunul simţ. Ele operează cu minciuni şi subterfugii pe placul oligarhiei criminale – cea care a acaparat puterea în stat prin uzurparea instituţiilor de drept şi de reglementare, cu care eu şi formaţiunea politică condusă de mine, luptăm! În acest context, am deplâns ilegalităţile în cauză în sesizarea depusă la CCA la 29 mai 2017, la care nu am primit răspuns.

De această dată este vorba despre emisiunea Fabrika, din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV, cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr.1. Prin trucaj de imagini, prin citarea unor clone mediatice de tip killer, gecum este jurnalul.md, opoziţia antioligarhică este linşată, iar consumatorii de programe, adică cetăţenii ţării, sunt manipulaţi şi induşi în eroare cu bună ştiinţă. Asemenea trucaje de imagini, incompatibile cu bunul simţ şi legea în vigoare, vin în contradicţie şi cu codul deontologic al jurnalustului, încălcate grav de jurnalistul Cristian Tabără, coprezentatorul emisiunii în cauză.

Infracţiunea mediatică constă în faptul că Tabără şi-a permis să emită comentarii acide referitor la Maia Sandu şi partidul pe care îl conduce, bazându-se pe un fals de imagine evident. Poza comentată este o imagine preluată de la o conferinţă de presă a PAS, în cadrul căreia, în spatele celor aşezaţi la masă, stau persoane cu pancarte în mâni. Pe imaginea difuzată de Publika TV, inscripţiile de pe pancarte sunt trucate şi conţin cu totul alte mesaje decât cele reale. Spre exemplu, inscripţia „Abrogaţi, apoi plecaţi” a fost înlocuită cu „Free Petrenco”, „Moldova, trezeşte-te!” cu „Renato Usatâi, we miss you, we need you”, iar „Protestăm, nu cedăm” a fost substiuită cu un mesaj ce mă vizează direct, fiind sub orice limită a decenţei. Cu siguranţă, în cazul dat nu mai putem vorbi despre mass-media, ci despre o grupare propagandistică teroristă de la Publika TV, care trebuie tratată ca atare.

Consider că o atare stare de lucruri este inadmisibilă, iar conduita postului de televiziune Publika TV, titular „General Media Group Corp”S.R.L, cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr. 1, cade sub incidenţa Codului audiovizualului, având în vedere că ea contravine:

– prevederilor art.7 alin. (4), lit. a), b) şi c) din Codul audiovizualului: „pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încât informaţia care compune ştirea să fie veridică şi să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri, în cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse;
– prevederilor art.10 alin.(1), alin.4 şi alin.(5) din Codul audiovizualului: „în Republica Moldova, dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune sânt garantate de lege. Radiodifuzorii sânt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizând libera formare a opiniilor”.

Totodată, această acţiune constituie o derogare serioasă şi de la Codul deontologic al jurnalistului şi trebuie să fie documentată şi sancţionată, în modul corespunzător.

Subliniez că dezinformarea şi manipularea opiniei publice contravin Constituţiei, legislaţiei şi intereselor naţionale ale Republicii Moldova.

În aceste împrejurări, accentuând faptul că încălcările depistate constituie contravenţii în sensul Codului audiovizualului, ce aduc atingere interesului personal şi a celui public, reprezintă o încălcare flagrantă a cadrului legal în vigoare şi contravin Codului deontologic al jurnalistului, solicit:

a) constatarea de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului a încălcării de către postul de televiziune Publika TV, titular „General Media Group Corp”S.R.L., cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr. 1, a prevederilor Codul audiovizualului, cu sancţionarea lor după toate rigorile legii;
b) constatarea de către Consiliul de Presă a încălcării de către postul de televiziune Publika TV, titular „General Media Group Corp”S.R.L., cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr. 1, a prevederilor Codului deontologic al jurnalistului, cu sancţionarea lor după toate rigorile stabilite;
c) prescrierea postului de televiziune Publika TV, titular „General Media Group Corp”S.R.L., cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr. 1, a neadmiterii, pe viitor, a unui astfel de comportament, atât în privinţa mea, cât şi în privinţa oricărei alte persoane sau formaţiuni.

De asemenea, solicit organizaţiilor neguvernamentale de media să monitorizeze posturile respective de televiziune şi radio, inclusiv cel public, Moldova 1, pentru a documenta derogările de la lege, bunul simţ şi deontologia profesională. Recurg la această Sesizare pentru a informa opinia publică naţională şi internaţională cât de aberantă şi inadecvată este aşa-numita presă a oligarhului Plahotniuc, obişnuit să lupte cu Platforma DA, cu mine personal şi alţi lideri indezirabili prin minciună, manipulare, intoxicare şi linşaj.

Andrei Năstase,
Platforma Demnitate şi Adevăr  

(22 accesari)