Manipulările holdingului media deţinut de oligarhul Vladimir Plahotniuc au ajuns în atenţia instituţiilor de reglementare a audiovizualului. După ce în ultima perioadă televiziunile şefului PD au difuzat mai multe reportaje manipulatoare şi denigratoare la adresa

liderului Platformei DA, Andrei Năstase, Consiliul de Presă a constatat că posturile Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika FM au încălcat o serie de prevederi ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova – NU au prezentat informaţia în manieră onestă, veridică şi echilibrată, NU au solicitat opinia tutror părţilor relevante pentru subiect, au deturnat mesajul, şi-au prezentat propriile opinii drept fapte etc. Totodată, Andrei Năstase este îndemnat atât de Consiliul de Presă, cât şi de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, să solicite drept la replică.

La 29 mai curent, Andrei Năstase a adresat o sesizare Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi Consiliului de Presă în care a deplâns activitatea sistematică de manipulare a opiniei publice şi de distorsionare a realităţii care are loc în cadrul buletinelor de ştiri difuzate la posturile de televiziune Publika TV şi Prime TV, titulară „General Media Group Corp” SRL, Canal 2 şi Canal 3, titulară „Telestar Media” SRL, dar şi la postul de radio Publika FM, titulară „Radio Media Group INC” SRL, toate cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor nr. 1.

În sesizare a fost menţionat, în special, un reportaj care a fost difuzat la posturile vizate pe 25 mai 2017, cu titlul: „Andrei Năstase se retrage din politică. A minţit când a spus că nu a promovat uninominalul”, reportaj prin care cetăţenii au fost induşi în eroare precum că, în cadrul mitingurilor de protest din anul 2016, organizate de Platforma DA, ar fi fost votată o rezoluţie privind instituirea votului uninominal la alegerea deputaţilor în Parlamentul RM.

Deşi Andrei Năstase a declarat în repetate rânduri că această doleanţă a fost dezideratul unuia dintre activiştii civici care a luat cuvântul în cadrul mitingului de protest din 24 ianuarie 2016, şi anume Valeriu Paşa, care nu este şi nu a fost membru al Platformei Civice Demnitate şi Adevăr sau al partidului politic Platforma Demnitate şi Adevăr, posturile din holdingul controlat de Vladimir Plahotniuc au făcut abstracţie de acest lucru.

„Utilizând tertipuri de montaj, posturile respective au introdus în mod voit în ştire un neadevăr, insinuând că dezideratul activistului civic ar fi fost votat în cadrul mitingului ca rezoluţie, ceea ce nu corespunde adevărului! Utilizând aceleaşi tertipuri de montaj, radiodifuzorii menţionaţi au ataşat la ştire declaraţia făcută în cadrul unei emisiuni la portalul Unimedia, prin care Andrei Năstase a afirmat că va renunţa la politică dacă cel puţin la unul din mitingurile de protest ale Platformei DA s-ar vota prin rezoluţie cerinţa de instituire a votului uninominal. Astfel, autorii reportajului în cauză au lăsat să se înţeleagă că o atare cerinţă a fost votată prin rezoluţie, iar Andrei Năstase este un mincinos şi trebuie să plece din politică, ceea ce nu corespunde adevărului. Totodată, în cadrul reportajului, Andrei Năstase a fost privat de dreptul la replică”, se spune în declaraţia Platformei Demnitate şi Adevăr.

În sesizarea sa, Andrei Năstase a mai menţionat că o metodă similară a fost folosită şi în campania de promovare a uninominalului, când discursul lui Valeriu Paşa a fost tirajat drept al unui membru al Platformei DA, lucru care nu corespunde adevărului.

În legătură cu sesizarea liderului Platformei DA, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a informat că Andrei Năstase are dreptul să solicite acordarea dreptului la replică sau rectificare. În afară de aceasta, CCA a solicitat poziţiile posturilor de televiziune Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3 şi a postului de radio Publika FM cu referire la reportajul nominalizat în sesizare. Despre rezultatele obţinute, CCA s-a obligat să informeze suplimentar.

La rândul său, Consiliul de Presă s-a întrunit în şedinţă publică pe subiectul sesizării şi a constatat, printre altele, că, deşi Secretariatul Consiliului de Presă a transmis companiilor General Media Group, Telestar Media, Radio Media Group şi conducătorilor posturilor vizate notificarea Consiliului de Presă privind depunerea sesizării de către Andrei Năstase, în care s-a solicitat expunerea opiniei/poziţiei posturilor vizate în legătură cu acuzaţiile din sesizare, reclamanţii nu au transmis niciun răspuns.

„Consiliul de Presă constată că în reportajele vizate au fost fost încălcate prevederile Codului deontologic, precum art. 2.1, (Jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor), art. 2.2 (Jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect), art. 2.3 (Jurnalistul atribuie citatele cu acurateţe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parţiale, jurnalistul are obligaţia de a nu denatura mesajul persoanei citate), art. 2.5 (Jurnalistul verifică, de regulă, informaţiile din două surse independente una de alta. Jurnalistul publică doar informaţiile despre care, în urma verificărilor, are convingerea că sunt veridice), art. 2.7 (Jurnalistul face o distincţie clară între fapte şi opinii şi nu-şi prezintă propriile opinii drept fapte)”, se spune în răspunsul Consiliului de Presă.

Totodată, Consiliul de Presă recomandă posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal3, Publika FM să se abţină de la implicarea în campanii de discreditare prin intermediul materialelor jurnalistice şi să prezinte informaţia corect şi obiectiv, în conformitate cu standardele deontologice profesionale. „Antrenarea în orice fel de campanii de discreditare compromite atât reputaţia jurnaliştilor, cât şi încrederea publicului în mass-media”, se spune în declaraţie.

Mai mult, Consiliul de Presă îi recomandă lui Andrei Năstase să solicite dreptul la replică referitor la afirmaţiile care îl vizează personal din reportajele difuzate, iar posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika FM – să ofere dreptul la replică în conformitate cu prevederile articolelor 2.11 şi 2.12 ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.

Sursa:jurnal.md

 

(34 accesari)