Se știe cu cîtă secretomanie încearcă procuratura condusă în continuare din umbră de Zubco, la indicația lui Plahotniuc, să mimeze reforma instituției în cauză. După cum vă informam, s-a constituit un Grup de lucru din componența căruia fac parte oameni controversați ai Păpușarului, procurori care nu se prea bucură de respectul colegilor săi și cîteva fete frumușele de la Ministerul Justiției, care nu au habar ce înseamnă procuratura și ce trebuie reformat în interiorul ei. Dar pentru că europenii nu se zgîrcesc în a da milioane – circa 65 milioane de euro pentru așa ceva – reforma, adică sumele cheltuite aiurea, trebuie cumva justificate.

Acest grup de lucru, în frunte cu finul lui Nagacevscki, avocatul Păpușarului, s-a lăudat că va organiza dezbateri publice, că va întreba societatea civilă, profesioniștii, experții străini. Ba bine că nu. Chiar au dat și un termen. Cică, pe 16 august presa trebuia să vuiască de transparența și publicitatea proiectului propus de grupuleț. A trecut abia o lună de la încălcarea, fără nicio scuză a promisiunii făcute, dar ce e o lună de minciună pentru cetățenii mințiți de 22 de ani ai Republicii Moldova?

Chipurile, reformatorii lui Plahișu se gîndesc, discută, analizează cum să dreagă ca Procuratura să devină o instituție profesionistă și scoasă din captivitate. Circul reformei a dat și primele roade. Deși e un mare secret de stat, am reușit, cu ajutorul unor parlamentari de bună credință, să obținem Conceptul de reformare a sistemului organelor procuraturii, urmat de un subtitlu la fel de mincinos – Consolidarea profesionalismului şi a independenţei procuraturii, de parcă acum Procuratura ar fi independentă, iar oamenii lui Plahișu se spetesc în sudoarea frunții să consolideze această independenţă fantezistă! Șoricelul născut… mort al reformei procuraturii va fi atașat la prezentul material pentru ca cei interesați să-l poată studia cu atenție, în special cei din societatea civilă, duși de nas de grupulețul ermetic și secretomănos!

În general, se spune că ar mai exista în sertarele lui Zubco încă 3 asemenea ciorne și în funcție de interes vor apărea sau nu pe masa grupulețului. Este interesant de ce acest document nu a fost publicat pînă acum, de ce nici chiar șefii mari de la procuratură nu cunosc conținutul documentului în cauză? Întrebarea este retorică, ca și răspunsul la întrebările absurde în condițiile unui stat captiv, criminalizat și aservit unui singur individ!

Prima impresie pe care o am, generalizînd lucrurile, e că acest document este o bătaie de joc, o încercare de stalinizare a procuraturii, de conservare a lucrurilor proaste și foarte proaste care se întîmplă aici. Nici vorbă de obținerea statutului de magistrat, nici vorbă de trecerea instituției în subordinea Ministerului Justiției, toate aceste ipoteze sunt niște manipulări și nimic mai mult.

Astfel, grupulețul a identificat două modele valabile de plasare a acestei instituţii în cadrul sistemului de drept:”

Primul model. Menţinerea independenţei Procuraturii, dar numirea Procurorului General de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor. Acest model a fost apreciat de către Grupul de Lucru ca fiind cel mai potrivit pentru Republica Moldova, întrucît ar asigura o implicaţie minimă a politicului în activitatea Procuraturii. Acceptarea şi promovarea acestui model presupune modificarea prevederilor constituţionale.

Al doilea model. Menţinerea independenţei Procuraturii, dar „afilierea” sa Legislativului, model propriu Procuraturii Republicii Moldova în prezent, însă cu detalierea procedurii de nominalizare a candidaturii Procurorului General. Acest model nu reduce atât de mult din riscul de presiune politică asupra Procuraturii şi poate fi acceptat doar în cazul eşuării tentativelor de modificare a Constituţiei.”

Ați înțeles la ce se reduce reforma, adică ce va însemna procuratura în sistemul de drept? O simplă subordonare președintelui Republicii, prin desemnarea de către acesta a procurorului general! Ăsta da șoarece, asta da reformă.

Și pentru că acest model ar putea fi implementat prin modificarea Constituției, este clar că va rămîne cel de-al doilea, cu așa-zisa menținere a independenței procuraturii… Înțelegeți ce înseamnă acest lucru, domnilor ambasadori? Să menținem independența actuală a procuraturii, adică s-o lăsăm în continuare pe mîna Păpușarului și a păpușilor sale Garaba, Gurin și Zubco. Iată și întreaga reformă!

Mai mult decît atît, conform plănușteanului pus la cale de grupuleț, Colegiul Procuraturii Generale va fi lichidat, astfel încît procurorul va avea împuterniciri fără măsură și control, împuterniciri pe care le va împărți doar cu CSP lui Garaba! Este adevărat că acest Colegiu nici acum nu este funcțional, Zubco și Gurin, încălcînd flagrant Legea cu privire la procuratură, nu au ales timp de o lună de la înscăunare membrii colegiului, iar acum vor să scape de aceștia, de iure.

Pentru a arunca praf în ochii societății civile, măscăricii lui Plahișu propun demilitarizarea Procuraturii prin lichidarea procuraturii de Transporturi și pe cea Militară. Dar asta nu înseamnă deloc demilitarizare, asta înseamnă lichidarea procuraturilor specializate, ceea ce nu constituie, din punctul de vedere al specialiștilor, ceva bun. Dimpotrivă, poate ar fi nevoie și de o procuratură Ecologică, în condițiile în care este bine cunoscut dezastrul din acest domeniu, inclusiv punerea la cale a marilor hoții forestiere. Cunoaștem, de asemenea, că Curtea Constituțională a declarat constituțională existența instanțelor militare, de aici și întrebarea – de ce n-ar fi constituțională procuratura Militară? Tot la capitolul demilitarizare falsă, de ochii europenilor, e și propunerea de a ierarhiza procurorii după gradul de calificare, nu de clasificare, cum este acum. Ce se află în spatele acestei “reforme” profunde? Nimic în afară de intenția de a organiza fel de fel de concursuri menite să elimine din sistem indezirabilii și neascultătorii! Dacă acest lucru înseamnă demilitarizare, înseamnă că trăim pe planete diferite, una fiind cea a Papuașilor, ca să nu zicem a Păpușarilor.

O altă reformă cu ghilimele de rigoare ține de instituirea Inspecției din cadrul CSP. Știm că la ora actuală Procuratura dispune de o secție de Securitate Internă, care se ocupă – în principal – cu acoperirea procurorilor corupți. (La acest subiect vom reveni cu detalii semnificative!) La ce bun, ne întrebăm, o asemenea inspecție și pe mîna lui Garaba sau altul ca el? Simplu, pentru a mai avea o pîrghie de control asupra procurorilor incomozi, bună de șantajat și de ținut în frîu colaboratorii neafiliați oligarhiei! Unii specialişti vorbesc, metaforic, chiar de un gestapo, această inspecție ieșită din capul grupulețului de lucru!

Amuzantă ni s-a părut și marea reformă a Mantiei. Acum, procurorul va trebui să vină la proces îmbrăcat ca un avocat sau un judecător. O asemenea „reformă” “serioasă” a fost promovată de călăul jurnaliștilor, Poalelungi, care în urma unei reforme a justiției, a adăugat la mantiile negre ale judecătorilor o panglică albă, care tot în lumină neagră se vede!

Năstrușnicii reformatori de talie moldovenească s-au gîndit și la modul cum să fie gestionați banii Procuraturii. Dacă pînă acum exista un singur buget, conform „reformei” vor fi două, unul alocat CSP al lui Garaba. Să aibă și acesta o jucărie financiară, ce naiba! Mai mult, ei propun instituirea funcției de secretar al procuraturii!!! Și asta în condițiile în care există o coșcogemite Secție financiar – logistică, iar secretarul inventat de grupuștean ar trebui să se ocupe de… finanțe și logistică. Asta da reformă, asta da schimbare, domnilor ambasadori!

O altă chestiune discutabilă este inclusă în punctul 21. Conform acestuia:”Având în vedere că prin Recomandarea Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei CM/Rec (2012)11 nu a fost recomandată excluderea totală a competenţelor procuraturii în domeniul ne-penal, pentru a face ca principalele eforturi ale procuraturii sunt îndreptate spre investigarea infracţiunilor, Grupul de Lucru a propus excluderea competenţelor Procuraturii de a iniţia sau interveni în cauze civile. Totuşi, legislaţia urmează a fi modificată pentru a permite procurorilor să formuleze acţiuni civile în cadrul procedurilor penale. De asemenea, urmează a fi modificate prevederile Codului Penal, pentru a permite pornirea anumitor categorii de cauze penale fără cuantificarea de la bun început a prejudiciului, fapt care determină la moment unii procurori să folosească pentru cuantificare procedurile civile.”Chestiunea nu a fost soluționată definitiv, pentru că un reprezentant al procuraturii din Grupul de Lucru a propus menţinerea competențelor procurorilor de a intenta acţiuni civile, însă în cazuri excepţionale, în modul descris în Recomandarea Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei CM/Rec (2012)11.

Cel mai grav lucru din toată această reformă mimată, menită să prostească societatea și contribuabilii, inclusiv pe cei europeni, ține de structura sistemului organelor Procuraturii, inclusiv a Procuraturii Generale. Dacă pînă acum această structură era confirmată, domnilor parlamentari, de către Legislativ, de acum încolo acest lucru va reveni procurorului general. Nici chiar comuniștii nu au îndrăznit să-i ofere lui Gurbulea asemenea împuterniciri. În aceste condiții, procurorul general se transformă într-un mecanism complex de dirijare unipersonală a instituției, deosebit de periculos pentru condițiile Republicii Moldova, astfel încît procuraturile indezirabile și ieșite de sub influenţa politicului să fie închise fără niciun control din afară. Păpușarul devine nu doar șeful procurorului general, ci și al tuturor procuraturilor și structurilor acesteia!

În ce privește urmărirea penală, stăpînii procuraturii s-au gândit să o pună pe tavă lui Chitoroagă, unul din locotenenții Păpușarului, prin crearea unui DIICOT de tip românesc, absolut impropriu pentru Republica Moldova în care sistemul de drept este construit cu totul pe alte principii decît cel de peste Prut. În aceste condiţii, procurorul general devine un fel de administrator, un soi de șef de SRL care nu mai are nicio tangență cu activitatea de bază a Procuraturii.

Chiar și reforma remunerării ni s-a părut populistă și lipsită de sens. Acum procurorii vor trebui să aleagă – ori acceptă doar salariul, ori numai pensia. În mod normal pensia și salariul actual al procurorilor cinstiți echivalează cu un salariu decent. Introducerea alternativei înseamnă diminuarea valorii de remunerare a procurorului, astfel încît acesta va fi pus în situația să ia mită pentru a-și achita serviciile indispensabile. Înainte de a opera asemenea reforme, ar fi bine să se spună că salariul procurorilor se va mări considerabil, va fi cel puțin egal cu valoarea pensiei și a salariului actual, pentru a nu amplifica gradul de corupție din sistem.

Am urmărit cu interes apelul societății civile către sistemul judecătoresc, în care se vorbea despre imperfecțiunea cadrului legal privind alegerea membrilor CSM. Cred că asociațiile nonguvernamentale ce țin de combaterea corupției și respectarea normelor de drept, ar trebui să ia atitudine față de secretomania Grupului de lucru, față de produsul manipulatoriu și periculos ascuns de ochii lumii, vizînd reforma procuraturii, și să vină cu propuneri serioase de schimbare judicioasă, temeinică a acestui domeniu vital pentru reabilitarea statului de drept, a decriminalizării și scoaterii din captivitate a instituțiilor fundamentale ale statului. Nu uitați să luați cunoștință de documentul atașat, pentru a vă convinge cît este de reacționar și neavenit într-o democrație funcțională!
sursa: jurnal.md

(303 accesari)