Declaraţii trunchiate, informaţii scoase din context, mesaje distorsionate şi interpretate. Sunt tehnicile de manipulare folosite de unele televiziuni şi site-uri de ştiri din Republica Moldova, spun reprezentanţii Centrului pentru Jurnalism Independent, care au făcut public un nou raport de monitorizare. Potrivit experţilor CJI, la acest capitol s-au evidenţiat două posturi care-i aparţin liderului PD, Vladimir Plahotniuc – Publika şi Prime, dar şi Accent TV şi portalul Sputnik.

Experţii de la Centrul pentru Jurnalism Independent au monitorizat ştirile mai multor posturi TV şi site-uri în perioada 1 aprilie – 1 iunie. Printre temele de interes public selectate pentru studiu sunt şi procesele afaceristului Veaceslav Platon.

„La Publika şi Prime s-a dat o ştire cu acelaşi conţinut, chiar dacă sunt posturi diferite. S-a recurs la prezentarea selectivă a faptelor. Deci, de la şedinţa de judecată au fost prezentate doar unele fapte, nu toate. De exemplu, nu am găsit reacţia condamnatului care a spus ceva la şedinţa de judecată. În condiţiile în care Platon a fost judecat în şedinţă închisă pe toată durata procesului său, puţinele cuvinte care le-a spus la pronunţarea sentinţei erau relevante pentru presă”, a declarat Viorica Zaharia, expert la Centrul pentru Jurnalism Independent.

Autorii raportului au făcut trimitere şi la o altă manipulare a posturilor respective de televiziune. Este vorba despre o ştire în care acestea afirmă că liderul Partidului Demnitate şi Adevăr „şi-a exprimat compasiunea pentru raiderul numărul 1 din CSI şi a spus că el va fi achitat de CEDO”.

„Deci afirmaţia este că Năstase şi-a exprimat compasiunea faţă de Platon, făcând trimitere la un mesaj pe Facebook. Andrei Năstase scrie aşa: „În 2013 îi deconspiram pe cei doi bandiţi, Plahotniuc şi Platon, ca beneficiari ai spălătoriei ruseşti de zeci de miliarde. Mai departe, din toţi ăştia Plahotniuc l-a ales pe cel mai periculos pentru siguranţa sa ca să-l condamne”. În tot acest mesaj nu există compasiune”, a declarat Viorica Zaharia.

Un alt subiect ales de experţii media a fost modificarea sistemului electoral. Monitorizarea constată din nou că posturile Publika şi Prime au trunchiat faptele.

„În ştirile de la Publika şi Prime faptele au fost prezentate selectiv, comasarea fiind prezentată drept un compromis la care a ajuns PDM cu „cei nemulţumiţi”. Telespectatorii celor două posturi nu au aflat nimic despre condiţiile în care au fost adoptate cele două proiecte şi nici despre reacţiile opoziţiei. De asemenea, despre protestul ad-hoc din faţa clădirii Legislativului, reporterii au făcut o afirmaţie neadevărată: „Pe durata dezbaterilor, câteva zeci de persoane au protestat faţă de dreptul cetăţenilor de a-şi alege direct deputaţii”. Aşa cum au arătat alte media, dar şi cum se poate citi de pe pancartele pe care le ţineau, manifestanţii au cerut oprirea schimbării sistemului electoral în general, indiferent dacă această schimbare prevede vot uninominal sau mixt”, se spune în raport.

Iar Accent TV a prezentat subiectul din perspectivă exclusiv socialistă, atribuind victoria preşedintelui Igor Dodon şi fracţiunii PSRM, despre care a spus că „au salvat democraţia”, notează experţii.

Postul Accent TV a schimonosit şi declaraţiile deputatului PL Lilian Carp din ziua în care acesta a anunţat că părăseşte majoritatea parlamentară.

Iar în ştirile portalului Sputnik a fost atestată utilizarea unui limbaj cel puţin nedemn. Jurnaliştii au reflectat tendenţios evenimentul legat de desfăşurarea marşului solidarităţii „Fără frică”.

„Sputnik scrie marşul desfrâului, asta în scrierea reporterului, nu în aprecierea cuiva. Susţinătorii practicilor sexuale perverse. Revin, textul trebuie să fie neutru şi să nu conţină aprecieri. Aici avem chiar limbaj discriminator”, a precizat Viorica Zaharia.

Contactaţi de Jurnal TV, reprezentanţii postului Publika TV şi directorul general al Accent TV au spus că vor analiza raportul CJI şi vor veni cu o reacţie mai târziu. Secretariatul holdingului GMG, din care face parte şi Prime TV, precum şi cel al portalului Sputnik, au luat datele noastre de contact şi au menţionat că vor reveni cu un apel telefonic, însă nu au făcut-o, iar şeful PD, Vladimir Plahotniuc, nu a fost de găsit.

Vedeţi mai jos raportul CJI:

http://jurnal.md/files/pdf/raport-6.pdf

Sursa:jurnal.md

 

(30 accesari)