Guvernarea de la Chişinău dezinformează şi manipulează în continuu şi prin diferite metode cetăţenii Republicii Moldova, consideră preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase.

Întors recent de la Bruxelles unde s-a discutat intens despre multiplele condiţionalităţi impuse autorităţilor de la Chişinău spre a fi îndeplinite pentru ca Moldova să poată beneficia de banii europenilor, Andrei Năstase a acceptat să dea un interviu pentru Epoch Times România, încurajând guvernarea să facă tot posibilul ca aceste sume să nu fie suspendate din cauza inactivităţii lor sau din cauza nerealizării reformelor.

Reporter: Tocmai v-aţi întors de la Bruxelles. Cu ce impresii aţi revenit la Chişinău?

Andrei Năstase: Avem o relaţie foarte strânsă cu Partidul Popular European care ne-a invitat la întrunirea care a precedat forumul Parteneriatulu Estic. Am prezentat poziţia Platformei Demnitate şi Adevăr cu privire la perspectivele europene ale Republicii Moldova atât în cadrul Parteneriatului estic, dar şi în cadrul procesului de apropiere a RM de UE, şi, de ce nu, integrarea statului nostru în această comunitate.

Am prezentat obiectivele Platformei. Oamenii de acolo s-au arătat interesaţi de cei „5D” ai Platformei DA: descentralizare, detenebrizare, demonopolizare, deoffshore-izare, debirocratizare a economiei Republicii Moldova. Am vorbit în mod aparte iniţiativa noastră, discutată cu experţii din societatea civilă de profil, cu privire la omogenizarea tarifelor de roaming.

Am mai discutat despre mobilitate, insistând pe lângă partenerii noştri ca diplomele cetăţenilor moldoveni să fie recunoscute în Europa, având în vedere că sistemul educaţional din Republica Moldova trece anumite teste şi cetăţenii noştri ar trebui să se încadreze pentru că fac faţă rigorilor europene, dar având în vedere aceste mecanisme birocratice de nerecunoaştere a studiilor, sunt obligaţi să facă munci necalificate, ceea ce este un lucru discriminatoriu.

Am vorbit şi despre modul de finanţare a Republicii Moldova şi am insistat pe ideea ca banii care vin din Uniunea Europeană, de la contribuabilii europeni să fie daţi condiţionat către orice guvernare de aici, pentru ca ei trebuie să aibă drept destinatar final cetăţeanul şi nu orice putere politică care s-ar afla la Chişinău.

R: Ministrul Finanţelor, Octavian Armaşu, s-a arătat destul de optimist în privinţa implementării de către guvernare a celor zece condiţionalităţi şi eliberării primei tranşe din ajutorul macrofinanciar de 100 milioane de euro în primul trimestru al anului 2018. Care este opinia dvs. privind realităţile care sunt, de facto, în Moldova?

Andrei Năstase: Guvernarea, şi aici nu mă refer doar la un ministru sau altul, a ţinut să dezinformeze cetăţenii Republicii Moldova chiar înainte ca declaraţiile înalţilor funcţionari europeni să fie făcute. Au speculat în spaţiul public că deja este debursată această asistenţă macrofinanciară. A fost nevoie de intervenţia instituţiilor europene şi chiar a delegaţiei Uniunii Europene din Republica Moldova care a dezminţit aceste ştiri false din spaţiul public moldovenesc.

Din punctul meu de vedere, guvernarea este corigentă la acest capitol, nu a făcut atât cât ar fi trebui să facă şi nu în interesul europenilor ci al cetăţenilor RM, astfel încât cetăţeanul să simtă reformele în domeniul justiţiei în actul de justiţie, reformele în economie să le simtă în creşterea numărului locurilor de muncă, salariilor, pensiilor.

Acest proces va lua o altă tornură atunci când Platforma DA împreună cu Partidul Acţiune şi Solidaritate va prelua puterea în 2018, participând într-un bloc comun, şi atunci reformele în Republica Moldova vor lua o cu totul altă amploare. Vom implementa o lege a lustraţiei de confiscare extinsă a averilor ilicit dobândite de la cei care au guvernat zeci de ani Republica Moldova.

R: Cum vedeţi faptul că europenii au decis să trimită în Moldova o delegaţie pentru a verifica dacă cele zece condiţionalităţi vor fi într-adevăr îndeplinite şi ce se va întâmpla dacă nu vor fi mulţumiţi 100%? Credeţi că vor acorda totuşi acei bani sau nu?

Andrei Năstase: În interesul cetăţeanului RM este ca aceşti bani să vină. Din păcate aceste condiţionalităţi nu doar tehnice, dar şi politice, sunt impuse cu rigurozitate şi neîndeplinirea acestora vor face ca cetăţeanul RM să nu mai beneficieze de asistenţa macrofinanciară. Eu nu pot decât să încurajez autorităţile de la Chişinău să se apuce de lucru, să facă tot posibilul ca aceste sume să nu fie suspendate din cauza inactivităţii lor sau din cauza nerealizării reformelor. Ceea ce face astăzi guvernarea este, întâi de toate, în detrimentul cetăţeanului RM.

R: Recent societatea civilă a anunţat iniţierea unui referendum legislativ în vederea abrogării sistemului mixt de vot. Ce părere aveţi despre această iniţiativă şi cât de realizabilă este, mai ales că aveţi în spate o experienţă în acest sens, având în vedere cele 400.000 de semnături acumulate de la cetăţeni şi anulate de Comisia Electorală Centrală?

Andrei Năstase: Platforma DA a considerat referendumul drept un mijloc constituţional de manifestare directă a democraţiei, la care apelează cu încredere atunci când interesele ţării şi ale oamenilor o cer. Salutăm şi susţinem demersul eminamente civic al reprezentaţilor domeniului asociativ şi considerăm binevenită iniţiativa acestora de a pune presiune pe guvernarea antipopulară şi coruptă, inclusiv prin intermediul referendumului legislativ cu efecte juridice imediate.

Totodată, îndemnăm oamenii să-şi exercite drepturile cetăţeneşti, prin implicare directă în acest exerciţiu de consolidare şi apărare a democraţiei şi a statului de drept, împotriva derapajelor autoritate ale guvernării hibrid Plahotniuc-Dodon. Având în vedere tentativele presei oligarhice şi ale binomului Plahotniuc-Dodon de a discredita prin orice mijloace iniţiativa societăţii civile privind demararea unui referendum legislativ de abrogare a sistemului mixt antipopular, îndemnăm toate forţele politice responsabile să evite să-şi aroge drepturi şi calităţi în acest proces civic pentru a nu-i atribui niciun fel de conotaţie partinică.

R: Purtătorul de cuvânt al Partidului Democrat, Vitalie Gămurari, a declarat că societatea civilă care a iniţiat referendumul legislativ s-ar afla în cârdăşie cu partidele politice care susţin această iniţiativă. Cum vedeţi aceste acuzaţii?

Andrei Năstase: este o tentativă de a camufla parteneriatul acestui partid aşa-zis democrat cu partidul aşa-zis socialist al lui Dodon, încercând să împroaşte cu noroi în tot ceea ce este în jur. Societatea civilă din Republica Moldova este una respectabilă, oamenii care au susţinut acest exerciţiu sunt poate cei mai temerari oameni din această ţară şi noi le respectăm opţiunea şi demersul lor civic. O grupare criminală care se află astăzi la putere, sigur că va face tot posibilul, inclusiv de a dezinforma, manipula societatea doar să se menţină la putere şi să se salveze de la o justiţie dreaptă urmată de o confiscare a averilor ilicit dobândite.

R: Zilele acestea la Viana au reînceput discuţiile în formatul „5+2”, însă chiar înainte de asta Chişinăul a semnat cu Tiraspolul câteva acorduri prin care urmează a fi recunoscute actele de stare civilă din Transnistria, diplomele, etc, fiind redeschis şi podul de peste Nistru. Ce părere aveţi despre aceste facilităţi acordate regiunii transnistrene, şi cât de relevante sunt pentru Moldova având în vedere militarii ruşi aflaţi în stânga Nistrului?

Andrei Năstase: Din păcate problema transnistreană nu este rezolvată deşi la guvernare s-au perindat partide diferite. Ceea ce se întâmplă la momentul de faţă este mai degrabă o diversiune pusă la cale de cei care se află la guvernare la Chişinău, şi vorbesc aici de guvernarea hibrid Plahotniuc-Dodon şi cei de la Tiraspol sub egida Moscovei. Moscova care are nevoie de o cât de mică evoluţie în ceea ce priveşte diferendul transnistrean şi iată că în spatele unor idei nobile, cum ar fi cea cu privire la predarea limbii române în câteva instituţii de învăţământ din Transnistria, sau libera circulaţie pentru cetăţenii noştri care întâmpină dificultăţi acolo, se ascund şi alte lucruri mai puţin cunoscute publicului şi anume încetarea unor urmăriri penale a unor gangsteri de pe cele două maluri ale Nistrului.

Este de datoria experţilor în materia de diferend aşa cum este cel transnistrean, de a veghea mai atent la ceea ce se întâmplă şi să vină cu opiniile lor. Personal întrevăd aici o diversiune ale cărei efecte s-ar putea să le resimţim mult mai târziu. Sigur că apar foarte multe semne de întrebare, cui servesc aceste concesii făcute cu atâta uşurinţă de către Chişinău într-o perioadă atât de dificilă pentru noi toţi.

R: În acest caz, cum vedeţi faptul că, după ce a solicitat Organizaţiei Naţiunilor Unite să ceară Federaţiei Ruse să-şi retragă trupele din stânga Nistrului, recent guvernarea de la Chişinău a solicitat ONU amânarea subiectului privind evacuarea militarilor ruşi din regiune, lucru declarat chiar de către premierul Pavel Filip?

Andrei Năstase: Nu au solicitat să amâne, chiar au retras acea scrisoare, ceea ce a suspendat procesul. A fost o tentativă de PR politic făcut de Plahotniuc personal şi de Guvernul său de buzunar. Aceste demersuri s-au făcut în permanenţă, în momentul de faţă ele pur şi simplu au fost mediatizate excesiv, ceea ce a creat anumite animozităţi la nivelul instituţiilor cărora li s-a solicitat acest lucru. Ceea ce face guvernarea sunt doar fumigene, nimic ce ar conduce la rezolvarea reală a unor probleme esenţiale pentru Republica Moldova.

Un element aparte este această relaţie a lui Plahotniuc cu Moscova, via Rogozin, care în spaţiul public ni se prezintă ca fiind una ostilă, soldată cu declararea de persona non-grata a lui Rogozin şi expulzarea unor diplomaţi ruşi, iar în spatele acestor exerciţii de faţadă se produc împărţeli la nivelul Gazpromului şi Moldovagaz, de ambasadori, de fluxuri financiare, menţinerea pe contul cetăţeanului RM a sistemului secesionist de la Tiraspol prin intermediul sistemului de asigurare cu energie electrică, etc.

R: Cu ce propuneri va veni, în acest caz, Partidul Platforma DA în vederea rezolvării conflictului transnistrean, atunci când veţi ajunge în Parlament, după cum v-aţi propus?

Andrei Năstase: Noi avem o Constituţie, avem o lege specială cu privire la rezolvarea diferendului transnistrean. Din păcate, instituţiile abilitate ale statului, care erau obligate să vină cu un proiect de rezolvare a statutului Transnistriei în cadrul statului unitar Republica Moldova, nu au făcut acest lucru. Iată de ce, odată cu preluarea puterii vom veni cu o abordare cât se poate de sistemică a acestui obiectiv şi vom realiza ceea ce ne obligă Constituţia. Acest statut trebuia să fie elaborat de către instituţiile Republicii Moldova şi nu lăsat la discreţia celor de la Tiraspol, sau din Federaţia Rusă care vin de fiecare dată cu ideea federalizării camuflat sub diferite forme. Din punctul meu de vedere, se încearcă în momentul de faţă să se facă anumite precedente, fie în Transnistria un precedent pentru Donbas, fi în Donbas un precedent pentru Transnistria.

Sursa:epochtimes.ro

(7 accesari)