Comisia de la Veneția a publicat textul integral al avizului la proiectul de lege privind schimbarea sistemului electoral din Republica Moldova. Contrar explicațiilor date anterior de președintele Parlamentului, Andrian Candu,

precum că alegerea sistemului de vot este dreptul suveran al fiecărui stat, iar  recomandările făcute de Comisia de la Veneția țin mai mult de domeniul tehnico-juridic, în textul avizului plasat pe siteul Comisiei de la Veneția scrie clar că „având în vedere preocupările Comisiei (privind mai multe aspecte) și având în vedere lipsa de consens asupra acestei probleme polarizante, o astfel de schimbare fundamentală, chiar dacă este prerogativa suverană a țării, nu este recomandabilă deocamdată”.

În textul avizului se precizează că o reformă electorală de succes este construită pe cel puțin trei elemente: o legislație clară și comprehensivă  care să respecte standardele internaționale și recomandările care au fost făcute anterior; adoptarea legislației trebuie să aibă loc prin consens larg cu publicul, după consultări cu toate părțile interesate relevante și asumarea angajamentului politic de a pune pe deplin în aplicare legislația electorală cu bună-credință.

„Comisia de la Veneția și OSCE / ODIHR reamintesc că orice modificare pe scară largă a legislației electorale necesită o dezbatere publică aprofundată și o consultare nu numai între actorii politici reprezentați în Parlament, dar și cu alți actori relevanți din afara Parlamentului și cu societatea civilă, astfel încât să poată fi asigurat un larg consens. Reformele electorale, în special cele fundamentale, cum ar fi cele care implică schimbarea sistemului electoral, ar trebui să se orienteze spre satisfacerea intereselor alegătorilor și să evite orice percepție de a favoriza orice actor politic”, se mai arată în avizul Comisiei de la Veneția.

Membrii Comisiei remarcă faptul că proiectul de modificarea sistemului de vot, apărut prin fuziunea proiectului uninominal al PD și cel de vot mixt al PSRM a fost susținut cu vot majoritar major în primă lectură, pe 5 mai. Cu toate acestea, mai multe partide politice parlamentare nu au sprijinit proiectul și multe părți au declarat că reforma propusă nu servește intereselor țării.  De asemenea, nu există un consens în cadrul societății cu privire la sistemul electoral preferat.

Chiar dacă recunoaște că alegerea unui sistem electoral este o decizie suverană a unui stat, Comisia de la Veneția atrage atenția asupra mai multor aspecte care ridică preocupări semnificative.

„În contextul actual al Moldovei, reforma propusă ar putea avea un efect negativ la nivel de circumscripție, unde candidații majoritari independenți pot stabili legături sau pot fi influențați de oameni de afaceri sau de alți actori care urmăresc propriile interese. Responsabilitatea oferită CEC de a stabili circumscripții cu mandat unic reprezintă o componență importantă care se bazează pe criterii vagi ce prezintă un risc de influență politică asupra acestui aspect al activității CEC. Proiectul de lege propus spre avizare nu stipulează criteriile detaliate și cuprinzătoare pentru constituirea circumscripțiilor pentru regiunea transnistreană a Republicii Moldova și de asemenea rămân neclare pragurile de reprezentare parlamentară în componenta proporțională a legii”, atenționează experții de la Veneția.

În concluzie, aceștia accentuează că deși o astfel de schimbare fundamentală este prerogativa suverană a țării, nu este recomandabilă în acest moment.

Sursa:anticoruptie.md

 

(27 accesari)