În urma unei plângeri depuse de Maia Sandu la adresa postului Publika TV, Consiliul de Presă constată o mulţime de încălcări, însă nu şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

După ce postul de televiziune Publika TV a folosit, în cadrul emisiunii „Fabrika” din 27 iulie 2017, o poză trucată în care apar membrii PAS, Liderul Partidului Acţiune şi Solidaritate, Maia Sandu, a depus plângeri la Consiliul Coordonator al Audiovizualului şi la Consiliul de Presă.

În plângerea preşedintei PAS se arată că prezentatorul emisiunii, Alexei Lungu, şi invitatul special, Cristian Tabără, „au admis o dezinformare crasă prezentând o informaţie falsă cu referire la conferinţa de presă susţinută de mine şi alţi colegi din cadrul echipei PAS”. Mai mult decât atât, politiciana a indicat că afirmaţiile făcute de Cristian Tabără în cadrul acelei emisiuni poartă un caracter vădit de dezinformare, deoarece falsifică în mod vădit şi intenţionat mesajele afişate în cadrul conferinţei de presă.

Notabil este faptul că postul de televiziune Publika TV a fost prezent la acea conferinţă de presă, astfel că nu poate afirma că ar fi preluat imaginile din altă sursă, odată ce deţin propriile imagini, consideră Maia Sandu.

Astfel, Consiliul de Presă a constatat că realizatorii şi prezentatorii emisiunii Fabrika, de la Publika TV, au încălcat mai multe prevederi din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova şi atrage atenţia asupra faptului că difuzarea unor falsuri informaţionale contravine flagrant spiritului eticii jurnalistului. Totodată, Consiliul de presă a adresat şi o scrisoare proprietarului postului Publika TV privind creşterea numărului de încălcări ale standardelor deontologiei jurnalistice admise de acest post TV.

Pe de altă parte, răspunsul primit de la Consiliului Coordonator al Audiovizualului este unul „cinic şi făţarnic din care reiese limpede că instituţia responsabilă de respectarea Codului audiovizualului, cea plătită din banii noştri, ai cetăţenilor, nu cunoaşte şi nu respectă legea”, a menţionat Maia Sandu într-o postare pe pagina sa de socializare.

În răspunsul său, Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) le recomandă membrilor PAS, în cazul în care se consideră prejudiciaţi, să solicite să li se acorde dreptul la replică, înaintând o cerere în termen de 20 de zile de la transmiterea emisiunii, care a avut loc la 27 iulie.

„Conform legii (alin. (2) al art. 39), CCA trebuie să fie garantul şi reprezentantul interesului public, dar, în realitate, este garantul şi reprezentantul interesului Publika. Pentru a-şi proteja clientul, CCA menţionează doar art. 16, cel cu privire la dreptul la replică, dar ignoră în totalitate alte prevederi ale legii care ţin nemijlocit de responsabilităţile şi obligaţiile acestei instituţii (ne)independente”, a adăugat Sandu.

Aceasta a mai precizat că CCA şi-a uitat obligaţiile pe care le are faţă de cetăţeni, şi cum trebuie să îi apere de minciunile marca Publika, ce au devenit un „fenomen cultural” în Republica Moldova. „De altfel, nu ne miră faptul că şeful CCA, Dragoş Vicol, a luat premiul naţional pentru studii în… „fenomenologie””, a punctat Maia Sandu.

Amintim că la 27 iulie a avut loc conferinţa de presă în cadrul căreia Maia Sandu a chemat membrii şi susţinătorii PAS să iasă duminică, 30 iulie, în centrul Chişinăului la o acţiune de protest împotriva legii prin care regimul Plahotniuc-Dodon schimba sistemul electoral pentru a-şi spori şansele să rămână la putere împotriva voinţei poporului.

(20 accesari)