„51% pentru unire”, „PLR trece în Parlament” și „facem sondaje din donațiile voluntarilor”. Cine sunt realizatorii sondajului care îl dă favorit pe Codreanu
Fostul președinte al României, Traian Băsescu, președinte de onoare al Partidului Unității Naționale, a ieșit vineri într-o conferință de presă solicitând cetățenilor să voteze în cadrul alegerilor din 20 mai cu Constantin Codreanu. Potrivit lui Băsescu, „doar Codreanu are șanse să câștige în fața lui Ion Ceban”.
Raționamentul lui Băsescu se baza pe datele unui sondaj realizat de către Centrul de Cercetare Sociologică din Republica Moldova, dat publicității vineri. Potrivit cercetării, Codreanu ar acumula 8,8% în primul tur al alegerilor, clasându-se pe locul 4, și 55% în turul 2, dacă l-ar avea drept adversar pe Ion Ceban.
Mai mult, autorii susțin că Silvia Radu s-ar clasa pe prima poziție în primul tur, cu un scor de 23%.
Totuși, sondajul ridică mari semne de întrebare, mai ales că este făcut de o companie practic necunoscută, care susține că a finanțat cercetarea din bani proprii.
Mai mult decât atât, cele câteva sondaje din portofoliul acestei companii s-au dovedit a fi departe de adevăr de-a lungul timpului.
Spre exemplu în toamna lui 2014, în plină campanie pentru alegerile parlamentare, CCSM prezenta datele unui sondaj din care reieșea că Partidul Liberal Reformator ar trece în Parlament, acumulând 6,1% din voturi.
Sondajul era prezentat cu doar 6 zile înaintea scrutinului în care PLR nu doar că nu accedea în Parlament, ci obținea doar 1,5% din voturi. Mai mult, câștigătorii acelui scrutin, PSRM (21%), erau prezentați de CCSM drept egali ai PLR-ului, cu 6,5% scor electoral.
Aveau să treacă 2 ani până ca CCSM-ul să dea publicității un nou sondaj. Se întâmpla în toamna anului 2016, iar din acesta reieșea că nu mai puțin de 51% din cetățenii Republicii Moldova ar fi unioniști. Cercetarea a stârnit critici la acea oră în rândurile sociologilor, în condițiile în care numărul adepților unirii nu depășea în niciun alt sondaj 20%.
Sondajul era prezentat cu doar 2 săptămâni înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, în perioada în care urma să fie decis candidatul unic al dreptei. La fel ca și în sondajul prezentat astăzi, CCSM nu a precizat la comanda cui a fost realizată cercetarea de atunci, una care îl defavoriza clar pe Andrei Năstase. Totuși, când au fost întrebați din ce resurse financiare au realizat sondajul, cei de la CCSM au răspuns că „din donațiile voluntarilor” și că cercetarea ar fi costat „câteva mii de lei”.
Asta în condițiile în care casele de sondaje din Chișinău percep, în medie, o taxă de aproximativ 10-15 euro per/chestionar, respectiv un sondaj pe un eșantion de 1000 de persoane nu poate să coste mai puțin de 10 mii de euro.
Sursa:cotidianul.md