Aeroportul Chişinău va deveni un “New Vasiuky” cu 5 mln. Euro, de Timofei ANDROS, ex-ministru al Informaticii, Informațiilor și Comunicațiilor 1990-1992
Majoritatea din noi cunosc faimosul roman în care eroul principal Ostap Ibraghimovici Bender descria locuitorilor unui orăşel provincial de pe râul Volga, Vasiuky, cum poate fi transformat acest orăşel în cel mai mai mare şi mai frumos oraş din lume, cu aeroport internaţional, cu port fluvial, cu cale ferată, cu zgârâie nori ş.a. El va deveni chiar capitala lumii şi va căpăta denumirea de New Vasiuky. Cam aşa explica cu ceva timp în urmă populaţiei ţării noastre o oarecare doamnă, o reprezentantă a unei companii ruseşti, Komaks, care, chipurile, a luat în concesiune activele Aeroportului Chişinău. Această doamnă descrie că va construi și piste de decolare-aterizare, și terminal pentru pasageri, şi terminal pentru marfă, şi peron, şi parcare etajată, şi, şi, şi. Mai mult, demnitarii noştri, Lazăr, Leancă, Streleţ, Candu, Deliu, dar şi majoritatea membrilor guvernului şi majoritatea parlamentară apără contractul de concesiune a activelor aeroportului cu aceleaşi argumente: că chipurile această companie rusească va salva aeroportul nostru şi-l va transforma în unul prosper şi că toţi pasagerii din estul Rusiei nu vor mai zbura în ţările Europene prin Moscova, ci prin Chişinău.
Ar fi de râs dacă n-ar fi aşa de trist. Toate aceste poveşti ne-au fost spuse nouă, cetăţenilor, iar demnitarii au luat deciziile respective de a da în concesiune activele aeroportului internaţional Chişinău fără ca contractul să fie publicat şi citit chiar de cei care au adoptat deciziile. Însă dacă citeşti acest contract (el totuşi a fost publicat la insistenţa societăţii civile) îţi dai seama că el a fost scris într-adevăr de cei care ne au pe noi, moldovenii, de proşti sau, mai nou, de „bâci”. Cu mare regret, demnitarii noştri confirmă presupunerile celor care l-au scris. De exemplu, dl Filat explică că n-are însemnătate de unde vin banii pentru modernizarea şi extinderea aeroportului. N-aş fi întru totul de acord, totuşi banii trebuie să fie curaţi. Dar în cazul aeroportului banii vor veni de la noi cetăţenii, care vom călători prin acest aeroport. Demnitarii nominalizaţi mai sus susţin că compania-concesionar va investi bani în extinderea şi modernizarea aeroportului şi va administra mai eficient aeroportul nostru decât guvernanţii noştri. Dar despre care bani, care chipurile vor veni de undeva vorbeşte dl Filat? Acest contract este încheiat nu cu o companie bogată, cu activităţi profitabile, cu experienţă în administrarea aeroporturilor, ci cu SRL „Avia Invest” fondată cu patru săptămâni înainte de a semna contrctul, cu sediul în mun.Chişinău şi are numai banii din fondul statutar, 5 mln. Euro. Se face impresia că aeroportul va fi administrat de alte companii, iar Avia Invest SRL va fi ca un viţ-preşedinte (fals-preşedinte) Funt dintr-un alt faimos roman de aceeaşi autori. Această „afacere” de concesionare a fost executată în secret de populaţie şi chiar de unii deputaţi. După publicarea contractului am aflat cu toţii că condiţiile lui sunt goluri în poarta statului Moldova. Iată câteva exemple din acest contract.
Demnitarii noştri ne amăgesc când ne spun că compania care a concesionat activele aeroportului are…, poate…,va face. Avia Invest SRL nu poate face nimic deoarece n-are nici personal, nici bani, nici experianţă. Însă şmecherii noştri demnitari vorbind despre concesionar se referă la compania UK Komaks, care nu are nimic cu SRL Avia Invest, adică cu concesionarul. S-a anunţat că chipurile această companie va gestiona aeroportul Chişinău deoarece ea gestionează şi aeroportul din Habarovsk, unul din doi fondatori ai SRL Avia Invest. Adica Avia Invest va da în chirie activele aeroportului acestei companii, UK Komaks. Însă nici fondatorii, nici această companie, UK Komaks, chiar dacă va lua în chirie aeroportul, nu şi-au luat nici o obligaţiune faţă de cei ce i-au înmânat activele aeroportului companiei Avia Invest. Iar dacă concesionarul, adică SRL Avia Invest, „nu-şi va îndeplini obligaţiunile” el nu are cu ce răspunde, el nimic n-are. El nici nu poate să investească 45 de mln. Euro la prima etapă cum ne amăgeşte şi doamna numită mai sus și Lazăr al nostru şi alţi demnitari care, chipurile, sunt stipulate în art 5.1 a contractului. În acest articol nu se spune că aceşti bani sunt a concesionarului. Dacă SRL Avia Invest într-adevăr va dori să construiască obiectele indicate la această etapă ea va trebui să ia de undeva credite cu o dobândă „oarecare”, care vor trebui, bineînţeles, rambursate. Dar de ce statul, Republica Moldova, nu poate lua credite (cred că cu mult mai ieftine), dar SRL Avia Invest poate? Cei care au scris contractul au prevăzut luarea creditelor şi necesitatea rambursării şi a creditelor şi a dobânzii. Art. 15.11 stipulează: „Concedentul (organizaţia care dă în concesiune activele aeroportului) va asigura menţinerea nivelului taxelor aeroportuare, inclusiv tarifului pentru modernizarea aeroportului… nu mai mic decât cel valabil la data semnării prezentului contract (ce fraze folosesc! „va asigura menţinerea nivelului …nu mai mic decât…”) ; concedentul garantează aprobarea cuantumului tarifelor… la nivelul ce va asigura rambursarea şi rentabilitatea investiţiilor prevăzute de contract” Vedeţi? Lazăr al nostru ne spune că tarifele nu se vor majora, dar contractul stipulează contrariul: nu mai mici, adică pot fi şi mai mari şi ministerul economiei garantează aşa tarife care să asigure rambursarea investiţiilor şi rentabilitatea lor. Numai că în cazul concesionării şi cheltuielile de administrare se vor majora deoarece concesionarul nu poate administra aeroportul de sine stătător, dar va da în chirie activele acestuia după cum se stipulează în contract. Adică după concesionare în administrarea aeroportului se mai adaugă două verigi cu cheltuielile sale de regie. Apare întrebarea: de ce ÎSAIC nu poate da în chirie de sinestătător activele sale (dacă el nu-i în stare să le administreze)? De ce el trebuie să le concesioneze unei societăţi abia fondate ca aceasta să le dea în chirie? Acestea sunt nişte întrebări a unui om naiv care presupune că demnitarii noştri, care au aprobat contracul de concesiune, sunt oameni de bună credinţă şi care au intenţii de a crea condiţii bune pasagerilor-clienţilor aeroportului în cea mai mare parte cetăţeni de-ai noştri şi la tarife acceptabile. Eu nu-mi imaginez că cineva din demnitarii aceştia să-şi dea în concesiune propria casă unei SRL care n-are nimic şi nu poate face nimic ca aceasta SRL să o dea în chirie unei alte companii pentru a o întreţine!
Cine în realitate are nevoie de folosirea acestui aeroport? Nu demult un demnitar al Guvernului Rusiei ne preîntâmpina pe noi, moldovenii, să nu ne atingem de investiţiile ruseşti având în vedere contractul de concesiune a aeroportului. Asta în pofida faptului că investiţii n-au fost alocate, dar şi cele ce vor fi alocate, conform contractului, vor aparţine proprietarului aeroportului, adică statului Republica Moldova. Însă această implicare a Guvernului Rusiei la această etapă arată că guvernul Rusiei are interes în această „afacere”. Poate de a transporta în caz de dorinţă a ”speţnazului” pe calea aerului pentru a face „regulă” în Moldova? Sau pentru a efectua alte acțiuni pentru a discredita Moldova în ochii lumii? Noi nu vom putea supraveghea acţiunele lor deoarece ei în punctele cheie vor pune persoane din Rusia. Aşa prevede contractul că 20 la sută din personal pot fi persoane străine, iar noi mai adăugăm că celelalte 80 la sută vor fi persoane cu buletin moldovenesc din rândurile coloanei a 5-a. Cum n-ai învârti-o Moldova are numai de pierdut din această „afacere”. Moldova va simţi această pierdere dacă nu acum, peste un an, peste doi sau peste 10. De aceea trebuie de căutat posibilităţi de reziliere a contractului de concesionare. Şi încă ceva. Poate e timpul să pedepsim persoanele care au iniţiat, au amăgit populaţia şi parlamentarii, dar şi membrii guvernului şi au înfăptuit această crimă. Nu cred că ei se pot ascunde prin faptul că acest contract de concesionare a fost aprobat de un organ colectiv. Persoane concrete au negociat, au semnat și au propus acestor organe, adică Guvernului şi Parlamentului, concesionarea activelor aeroportului. Dar pe Lazăr care cu neruşinare ne amăgeşte şi pe noi, cetăţenii, că tarifele nu se vor majora pe când în contract e stipulat invers, tot nu se poate de tras la răspundere? Pe mine mă miră faptul că după publicarea contractului menţionat în care se pot citi atâtea dezavantaje niciun deputat, niciun membru al guvernului nu şi-a retras votul de aprobare a acestei escrocherii.
Ostap Ibraghimovici, care a încercat să amăgească cetăţenii cu nişte promisiuni frumoase şi despre care am pomenit la început, a fost fugărit de către cetăţenii, care au înţeles că acesta este un escroc, dar ce aşteptăm noi? E clar că concesionarea activelor aeroportului este o escrocherie, şi se cunosc escrocii, de ce noi nu-i fugărim? De ce să aşteptăm până la alegeri? Și neapărat trebuie să facem tot posibilul ca contractul să fie reziliat până nu-i prea târziu! Toată speranţa este la societatea civilă.