„Sperăm foarte mult că partenerii noștri externi au învățat lecția Ucrainei, iar Moldova nu va plăti cu viețile cetățenilor săi pentru iluziile unor politiceni din Occident și pentru aplicarea prea îndealungată a standardelor duble față de acest stat”, spune, într-un interviu pe care mi l-a acordat, Andrei Năstase, preşedintele Platformei Demnitate și Adevăr, din Republica Moldova.

Este un dialog despre problemele cu care se confruntă această ţară – riscul de a ajunge condusă de o majoritate anti-europeană, justiţia selectivă, pericolul de izolare politică fără precedent din partea UE, riscul de a ajunge o zonă de spălare a banilor negri –, despre relaţiile sale cu România şi despre posibilitatea ca atitudinea Puterii de la Bucureşti să coste securitatea în regiune.

„Votul mixt e un atentat la adresa democrației reprezentative și o tentativă de uzurpare totală a puterii”

Domnule Andrei Năstase, o mare problemă în Republica Moldova este, în acest moment, trecerea la sistemul electoral mixt, contrară recomandărilor partenerilor europeni şi ale Comisiei de la Veneţia – motiv pentru care Moldova e ameninţată să piardă macro-ajutorul de 100 de milioane de euro din partea UE. Cu ce riscuri pe termen lung vine această lege?

Promovat cu argumente populiste și anticonstituționale de coaliția Plahotniuc-Dodon – adică de Partidul Democrat, care formează Guvernul, și de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, care are Președinția –, votul mixt reprezintă un atentat direct la adresa democrației reprezentative din țara noastră și o tentativă de uzurpare totală a puterii în stat.

Prin această lege, Dodon și Plahotniuc încearcă să curețe terenul de alți competitori politici, să rămână singuri pe o scenă pe care vor s-o controleze integral. Însă Plahotniuc e atât de disperat că s-a păcălit singur. Pentru că introducerea unui sistem electoral mixt, cu alegeri într-un singur tur, avantajează în primul rând partidul anti-european al așa-numiților Socialiști. Oligarhul, cu un antirating ce depășește 90%, speră să rămână la putere prin fraudă, corupere, manipulare, într-o coaliție informală cu Socialiștii, în urma parlamentare din 2018. Nu cred că-i va reuși acest plan diabolic. Dacă va reuși, ar fi o catastrofă pentru țară.

Un regim cu grave probleme de legitimitate, cu un partid la guvernare care a luat în alegeri 15%, dar prin șantaj și corupție și-a construit o majoritate ilegală, avansează pe calea urzurpării puterii în stat.

Platforma Demnitate și Adevăr, al cărui președinte sunt, nu acceptă schimbarea sistemului actual de vot, pledând pentru îmbunătățirea celui existent în beneficiul populației și, mai ales, al diasporei, nu a baronilor locali care, după scrutin, vor încăpea cu toții într-un singur buzunar – cel de la sacoul roșu de mafiot al lui Plahotniuc.

„Sperăm că partenerii noștri externi au învățat lecția Ucrainei”

Cum se explică alăturarea PD-ului d-lui Vladimir Plahotniuc, auto-declarat pro-european, Socialiştilor, pro-ruşi, pentru votarea unei legi criticată şi de UE, şi de SUA?

În unele Cancelarii occidentale, începând cu cea de la București, continuând cu Bruxelles și terminând cu Washington, unii decidenți împărtășesc falsa iluzie că doar Plahotniuc mai poate salva Republica Moldova de pro-rusul Igor Dodon. Și că pentru menținerea Republicii Moldova orientată spre Vest trebuie plătit orice preț, inclusiv un compromis imoral cu oligarhul-coordonator.

În realitate, această atitudine este profund eronată și nu corespunde realității. Nu Plahotniuc garantează orientarea Moldovei spre Vest. El este cel care a compromis grav și pe termen lung acest vector. Plahotniuc este cel care a facilitat câștigarea alegerilor prezidențiale de către Dodon, folosind toate resursele administrative și mediatice impotriva candidatului pro-european. Prin schimbarea sistemului electoral, el pavează drumul Socialiștilor spre victorie, la următoarele alegeri parlamentare.

În prezent, oligarhul pseudo-european aplică toate mijloacele pentru discreditarea Opoziției pro-europene, în primul rând a Platformei DA. Media holdingul său, care deține pozițiile dominante pe piața mediatică, a direcționat toată propaganda negativă și mincinoasă împotriva candidatului Opoziției pro-europene, Maia Sandu. Amintiți-vă doar de episodul cu refugiații sirieni, inventat la comanda sa.

Așadar, Plahotniuc nu doar că nu va menține Moldova pe drumul său firesc către Occident, ci este tocmai persoana care va compromite definitiv orice proiect european la Chișinău și va sfârși prin a arunca țara în brațele Uniunii Economice Euro-Asiatice, exact așa cum a încercat să facă Ianukovici. Noi sperăm foarte mult că partenerii noștri externi au învățat lecția Ucrainei, iar Moldova nu va plăti cu viețile cetățenilor săi pentru iluziile unor politiceni din Occident și pentru aplicarea prea îndealungată a standardelor duble față de acest stat.

 „Republica Moldova este în pericol real de izolare politică fără precedent din partea UE”

Mai sunt şanse să se renunţe la aceste prevederi, prin abrogarea legii sau măcar prin revizuirea ei? Sau, altfel spus, mai e ceva de făcut pentru a împiedica măcar efectele scontate ale acesteia?

Protestele masive și continua informare a partenerilor din UE despre intențiile reale și mișcările politice ale Guvernării Plahotniuc-Dodon reprezintă mijloacele utilizate până acum și cele pe care le vom valorifica în continuare.

Din păcate, legea a fost votată intenționat în perioada vacanței instituțiilor europene. Dar a fost o reacție foarte dură a două partide importante din Parlamentul European. După declarația liderilor Partidului Popular European (PPE) și Alianţei Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa (ALDE) cu privire la posiblilitatea stopării oricărei finanţări din partea UE și a posibilității reevaluării a Acordului de Asociere UE-RM, țara noastră este în pericol real de izolare politică fără precedent din partea Uniunii Europene.

Acum este un moment important, aș spune crucial, în privința poziției UE referitoare la ultimul derapaj deschis antidemocratic al Guvernării din Moldova. În situația în care Republica Moldova riscă să devină un stat izolat, dar și în cazul în care față de clanul lui Plahotniuc s-ar aplica sancțiuni cu caracter individual, noi presupunem că regimul ar fi gata să renunțe la modificarea abuzivă a sistemului electoral. În paralel, partidele de opoziție autentică pro-europeană vor continua presiunea asupra guvernării. Următorul protest masiv va fi pe data de 17 septembrie.

„Un sistem electoral criticat de instituţiile europene nu poate fi susţinut de Guvernul României, stat-membru UE”

Vizita premierului român Mihai Tudose, la Chişinău, în ziua în care Parlamentul moldovean vota această iniţiativă legislativă, de trecere la sistemul electoral mixt, a fost numită de dumneavoastră ca un sprijin pe faţă dat măsurilor criticate de UE. Cum explicaţi atitudinea aceasta a autorităţilor de la Bucureşti?

Gestul șefului Guvernului de la București poate fi interpretat în două feluri: Fie conducerea instituțiilor românești, de la ministere, în primul rând cel de Externe, la SIE și SRI, nu-l consideră pe mafiotul Plahotniuc un pericol real pentru Republica Moldova și cetățenii săi. Fie România și-a schimbat politica față de Republica Moldova și a decis să o împingă în brațele Rusiei.

Menționez  încă odată, pentru toate instituțiile de la București și poporul român, căruia îi aparțin și eu, că modificarea legislației electorale promovată de binomul Plahotniuc-Dodon va aduce la putere o majoritate socialistă, anti-europeană și pro-rusă, chiar în Anul Centenarului Marii Uniri. Va trebui să batem la uşile de la Bucureşti, pentru ca acesta să înţeleagă că, indiferent de cum se numesc – moldoveni, români sau basarabeni – sunt și ei oameni și trebuie respectaţi şi ajutaţi. Faţă de aceşti oameni nu trebuie aplicate duble standarde. Un sistem electoral la care a renunţat România nu poate fi salutat în Republica Moldova. Un sistem electoral criticat de instituţiile europene și Comisia de la Veneția nu poate fi susţinut de guvernul României, stat-membru UE.

Dacă Bucureștiul nu vrea să înțeleagă, o să batem la uşile Cancelariilor occidentale, pentru ca decidenții de acolo să afle că în Republica Moldova se instaurează o dictatură a unui oligarh, ce provine din lumea criminală post-sovietică, cu un rating negativ de peste 90% și care încearcă să-și salveze pielea schimbând regulile sistemului politic. Pentru mine, ca și pentru mulți dintre cetățenii Republicii Moldova, este greu de înțeles de ce România susține un Guvern criminal controlat de Plahotniuc.

„Este extrem de important ca România să înțeleagă care sunt forțele din Republica Moldova, care pledează într-adevăr pentru cauza  pro-europeană”

Aţi simţit vreo modificare în relaţiile dintre cele două state, după finalizarea mandatului lui Traian Băsescu?

Relațiile dintre statele noastre sper să nu se fi deteriorat, în special în ceea ce ține de rolul exemplar al României ca susținător principal al Republicii Moldova în aspirația ei de a accede în familia europeană. Totuși, acum, poate ca niciodată, este extrem de important ca România să înțeleagă care sunt forțele din Republica Moldova, care pledează într-adevăr pentru cauza  pro-europeană. Dacă decidenții de la București cred că Plahotniuc și PD ar putea fi partenerii ideali ai României, atunci comit o mare greșeală, participând, voluntar sau involuntar, la niște jocuri politice care vor avea un rezultat catastrofal, tocmai opus celui scontat – izolarea Republicii Moldova de comunitatea europeană și schimbarea vectorului extern al țării.

Noi suntem mai mult decât vecini și foarte mulți basarabeni se uită atent la poziția oficialilor români în raport cu Plahotniuc. Iată de ce miopia unor politicieni de la București poate să coste foarte scump România, atât pentru perspectiva europeană a Moldovei, cât și pentru securitatea în această regiune.

Platforma DA cred că a învățat bine lecțiile istoriei recente. Noi am văzut cum, unul după altul, Filat, Leancă, Ghimpu și alții, sub pretextul că salvează vectorul european, au intrat în cârdășie cu Plahotniuc, iar, drept rezultat, s-a ajuns la o scădere dramatică a numărului celor care pledează pentru calea europeană a țării noastre. La toate astea se adaugă o țară jefuită de miliarde, măcinată de o corupție imensă și abandonată de peste un milion de conaționali.

„Declararea vicepremierului rus drept persona non-grata e un joc de marionete”

Cum se explică faptul că, la câteva zile după trecerea acestei legi, Guvernarea de la Chişinău – cea care a contribuit la modificarea Codului Electoral, ceea ce ameninţă să aducă la putere, în 2018, o putere pro-rusă, anti-europeană – l-a declarat persona non-grata pe vicepremierul rus Dmitri Rogozin?

E și acesta un joc de marionete, e o reacţie butaforică, mult întârziată a Guvernării, un truc al tandemului Plahotniuc-Dodon, care și-a împărțit rolurile pentru a juca teatru în fața partenerior din Occident.

Ce fel de antagonism poate exista între Rogozin și Plahotniuc, cel care a protejat schema de spălare a circa 30 de miliarde de dolari ai mafiei ruseşti, iar câţiva ani la rând, firma controlată de el şi de apropiatul lui Rogozin, Evgheni Şevciuk din offshore-uri, a primit gratis gazul rusesc, vânzând energie electrică Republicii Moldova? De mai bine de zece ani postul de televiziune al lui Plahotniuc retransmite postul rusesc „Первый kанал”, cu toate emisiunile sale propagandistice.

Iar preşedintele Dodon împarte cu Plahotniuc fotoliile de ambasadori şi numeşte în funcţii toţi judecătorii lui de buzunar, ajutându-l, totodată, să rămână la putere şi în libertate, prin schimbarea sistemului electoral. Schemele urzite de Plahotniuc, Dodon, Șevciuc (criminal de război cu pază personală de la Plahotniuc), Rogozin ș.a. funcționează și acum. Cum? Simplu. De la 1 iulie 2017 Republica Moldova achiziționează energia electrică de la Hidrocentrala Cuciurgan, din Transnistria. Guvernarea lui Plahotniuc practic a salvat regimul secesionist din stânga Nistrului, întrucât 70 % din toate resursele valutare Transnistria le obține din exportul energiei electrice. În primăvara acestui an, regiunea separatistă a ajuns în pragul colapsului economic, însă Plahotniuc și Dodon i-au întins o mână de ajutor. I-au făcut jocul lui Rogozin, responsabil în Guvernul de la Moscova, cu Transnistria. Deci putem concluziona că toate acțiunile pompoase geopolitice ale Guvernării sunt absolut sterile, iar în cele mai importante probleme economice regimul acționează în interesul Rusiei și al sateliților acesteia.

Într-un interviu recent aţi declarat că „şi Dodon, şi Plahotniuc, şi Rogozin au ştiut din timp că avionul în care va veni la Chişinău va trebui să zboare pe alături.” Cui şi cum a folosit această strategie?

Aceluiași tandem Plahotniuc-Dodon și cohortei lor de simbriași. Dodon a avut ocazia potrivită să deplângă pe umărul Rusiei soarta „nemiloasă” a lui Rogozin, „pedepsit” pe nedrept de europeni, iar Plahotniuc a profitat de ocazie ca să le „demonstreze” fățarnic, încă o dată, partenerilor de dezvoltare cât este el de pro-european.

„După suspendarea edilului Chişinăului, alegerile anticipate sunt imposibile, așa că Plahotniuc va conduce capitala în următorii doi ani”

Într-o recentă scrisoare deschisă adresată fostului primar al Chişinăului, Dorin Chirtoacă, cercetat într-un dosar penal, i-aţi cerut să demisioneze „cât o mai poate face”, scriindu-i, printre altele: „Justiţia lui Plahotniuc abia aşteaptă să vă execute, iar suspendarea să înceapă să-şi producă efectele. Aveţi obligaţia morală să demisionaţi”. V-aş ruga să explicaţi necesitatea acestui demers al dumneavoastră.

Demersul are același scop, de a proteja Republica Moldova –în cazul dat, capitala – de subordonarea totală și irecuperabilă lui Plahotniuc, care acum e în coaliție informală cu Dodon. Dacă Chirtoacă îmi urma sfatul, ar fi existat șansa unor alegeri anticipate, în care măcar s-ar fi putut înscrie câțiva competitori merituoși, pentru Primăria Capitalei, Chișinău. Însă după suspendarea edilului Capitalei, alegerile anticipate sunt imposibile. Așa că Plahotniuc va conduce capitala în următorii doi ani, având un singur ales local, din 51 consilieri municipali, și un singur viceprimar, care a fost muștruluit în perioada de detenție și acum e cel mai docil executant al oligarhului.

Şi mai scriaţi: „E, poate, ultima ta posibilitate de a demonstra că ai dreptul la reabilitare, că nu rămâi în continuare o unealtă de şantaj în mâinile celui care a făcut tot posibilul să-ţi distrugă sufletul şi  cariera”. La cine vă referiţi? Ce se întâmplă, totuşi, în acest caz?

Mă refer la așa-zisa alianță pro-europeană, care la începuturi era constituită din PLDM, PD și PL. Acum, după cum observați, această triplă alianță s-a redus la un partid, PD-ul lui Plahotniuc, care a uzat de toate procedeele mafiote disponibile pentru a distruge PLDM, băgându-l la răcoare pe Filat, a dezintegrat PL, arestându-i oamenii, inclusiv, pe edilul Capitalei, Chirtoacă, forțându-l pe Ghimpu să iasă de la guvernare. Evident, că atunci când nu va mai avea nevoie de Dodon, nici PSRM-ul nu va scăpa de soarta foștilor colegi de alianță ai lui Plahotniuc.

„În Moldova funcţionează o justiţie selectivă”

Tot referindu-se la situaţia lui Dorin Chirtoacă, Alianţa Liberalilor şi Democraţilor Europeni a invocat în context „justiţia selectivă” făcută de PDM şi PSRM. Se confirmă?

Sigur că se confirmă. Este evident că în Moldova funcționează o justiție selectivă, obedientă lui Plahotniuc. Și voi susține acest lucru, atâta timp cât, să zicem, pentru furtul miliardului va ispăși pedeapsa doar Filat, iar pentru Dosarul parcărilor – doar Chirtoacă. În Republica Moldova nicio sumă mai mare de bani nu circulă fără „ok-ul” lui Plahotniuc.

„Niciun investitor străin cu bune intenții și capital legal nu e interesat să dobândească cetățenia unui stat capturat”

Scriaţi, în urmă cu câteva zile, pe pagina dumneavoastră de Fb, referindu-vă la Legea cetăţeniei, că „regimul Plahotniuc, într-o flagrantă complicitate cu președintele Dodon, nu renunță și la alte mijloace de a transforma definitiv Moldova într-o zonă neagră a Europei, destinată, în primul rînd, spălării banilor criminali din practic toate țările lumii”. Concret, ce modificări au fost aduse acestei legi?

După eșecul promovării controversatei legi a legalizării capitalurilor murdare, Plahotniuc nu renunță la a promova proiectul consolidării statutului Moldovei de spălătorie a banilor criminali din practic toate țările lumii. Asta e de fapt miza modificărilor la Legea cetățeniei, care prevăd acordarea cetățeniei Moldovei așa-zișilor investitori, contribuabili la Fondul de Investiții Publice pentru Dezvoltare Durabilă sau care vor investi în unul din domeniile de dezvoltare strategică a țării noastre. Este evident că niciun investitor străin cu bune intenții și capital legal nu e interesat să dobândească cetățenia unui stat capturat, cu o justiție controlată, cu sume de zeci de miliarde de dolari spălate și furate, neatractiv sub mai multe aspecte, pentru lansarea unor afaceri corecte și curate.

Astfel, regimul antipopular, în loc să fie preocupat de îmbunătățirea climatului investițional, prin micșorarea poverii fiscale asupra businessului legal și reducerea semnificativă a sectorului cenușiu din economie, demonopolizarea și debirocratizarea reală, combaterea marii corupții, implementarea reformei autentice a justiției etc. în realitate urzește scheme de întoarcere în țară, sub orice formă, a banilor furați în urma jafului bancar și oferirea azilului sub formă de cetățenie mai multor oameni certați cu legea în țări mai mult sau mai puțin civilizate. Atenție, acest lucru va pune în pericol regimul nostru „fără vize” cu Uniunea Europeană.
De asemenea, mai atenționăm că tandemul Plahotniuc – Dodon din nou acționează la unison. Șeful statului, care nici nu încearcă să-și ridice capul din buzunarul lui Plahotniuc, a fost unul dintre protagoniștii principali ai modificărilor menționate. Totodată, autorii amendamentelor respective sunt aceiași deputați, care anterior au venit cu inițiativa proiectului de lege privind legalizarea capitalului, a cărui adoptare a fost oprită prin rezistența comună a partidelor extraparlamentare de opoziție reală, a societății civile și a partenerilor noștri de dezvoltare.
Totodată, întreaga țară s-a convins, o dată în plus, care sunt de facto prioritățile acestei guvernări. Banii negri, care vor fi spălați la schimb cu cetățenia, urmează să fie alocați în Fondul de Investiții Publice, care va fi cu certitudine administrat de Plahotniuc personal, în domeniul imobiliar sau pentru procurarea valorilor mobiliare emise de către Ministerul Finanțelor în scopul acoperirii deficitului bugetar. Cu alte cuvinte, cetățenii țării riscă, pe lângă achitarea miliardelor furate, să mai și finanțeze niște cămătari internaționali cu reputație dubioasă.

Iată de ce trebuie să blocăm mafiotizarea definitivă a țării, crearea în Europa a unei zone de spălare a banilor murdari și cantonarea interlopilor internaționali în țara noastră.

„Platforma DA pledează pentru crearea unei alianțe pe termen lung a forțelor cu adevărat pro-europene”

De ce partidele pro-europene, democratice, îşi consolidează atât de greu poziţia în Republica Moldova? Care sunt principalele obstacole?

Actualmente sunt doar două partide pro-europene din Republica Moldova cu adevărat reprezentative în plan politic și electoral. Colaborarea noastră s-a văzut în timp, am avut și un candidat unic la alegerile prezidențiale, după ce eu, având același rating în sondaje cu doamna Sandu, am hotărît – de dragul interesului național și salvării vectorului european – să ies din cursă și să sprijin candidatura Maiei Sandu.

Partida pro-europeană a obținut atunci un scor foarte bun de 48%, ținând cont de marea întârziere în desemnarea candidatului comun și de eforturile uriașe depuse de către Plahotniuc în promovarea candidatului pro-rus Igor Dodon.

Platforma DA a pledat în permanență pentru crearea unei alianțe pe termen lung a forțelor cu adevărat pro-europene, capabilă să reziste atât în fața mafiei, ascunse sub paravanul drapelului european, cât și în fața forțelor puternice anti-europene, a căror creștere a fost puternic alimentată anume de acea mafie.

Recent noi am făcut o ofertă politică concretă Partidului Acțiune și Solidaritate, condus de Maia Sandu. Împreună am organizat și vom organiza în continuare protestele impotriva schimbării sistemului electoral. Din păcate, observăm că unii parteneri ai noștri reacționează prea încet la noile provocări și subestimează gravitatea evoluțiilor politice din Republica Moldova.

Sursa:putereaacincea.ro

(52 accesari)