Enigma asumării responsabilității Guvernului Leancă, de Gheorghe COSTANDACHI
Am încercat să găsesc proiectele celor trei legi pe care Guvernul Leancă se angajează să-și asume responsabilitatea, însă nu le-am putut găsi. În așa fel, devine dificil de a aprecia nivelul responsabilităților bunelor intenții. Din cuvântarea Prim-ministrului s-a făcut clar că una din motivele nepublicării acestor proiecte ține de faptul că aceste proiecte de legi sunt cunoscute și arhicunoscute. Aici însă cred că era mai bine dacă erau publicate încă o dată în conținut final, or legea impune anume publicarea acestor proiecte înainte de fi supuse votării sau chiar asumării responsabilității.
Au fost diferite cazuri în Moldova, chiar cu unele proiectele de legi votate de Parlament în variantă finală, conținutul lor în Monitorul Oficial fiind altul, decât cel votat.
Totodată majoritatea experților în materie financiar-bancară au așteptat acțiuni mai prompte, în ceea ce înseamnă modificarea cadrului legal de reglementare a activității Băncii Naționale, CNFP, băncilor comerciale și altor instituții financiare.
După cum a relatat Prim-ministru Iurie Leancă anume pachetul legat de amendamentele la legislația financiar-bancară și cea ce reglementează funcționalitatea pieței financiare au fost blocate în Parlament.
Mai mult, au fost blocate și proiectul de lege care vine sa majoreze bunăstarea cetățenilor, fie angajaților din sfera bugetară, sau a unor categorii de pensionari și invalizi.
Decizia de a-și asuma responsabilitatea este un act curajos din partea Guvernului. Toate cele trei proiecte de legi, care presupun modificări serioase, sunt extrem de necesare în condițiile funcționării celor două sisteme:
Sistemul de justiție;
Sistemul financiar-bancar.
Pare să apară o rază de lumină în transparența pieței financiare și bancare.
Dacă conținutul acestor modificări vor fi acele care au fost transmise în Parlament spre examinare și adoptare, atunci vom asista la un început de schimbare reală.
– Banca Națională nu va mai declara că nu dispune de pârghii pentru a interveni în cazurile de jafuri de la băncile comerciale și va face regulă pe piața bancară de a opri dezmățul bancar și monetar.
– Comisia Națională a Pieței Financiare nu va mai avea motive de a tăinui actorii de pe piața financiară, participanții la tranzacțiile cu acțiuni și hârtii de valoare, inclusiv în procesul de privatizare a proprietății de stat și va fi impusă să facă regulă în funcționarea reală a pieței financiare. În prezent toate tranzacțiile financiare și cele legate de proprietatea statului se face pe la colțuri de stradă și în unele cabinete dubioase.
– Băncile comerciale, companiile financiare și investiționale, agențiile de brokeri și companiile de asigurări vor fi obligați să-și publice proprietarii lor și numele noilor proprietari. Aceasta este o practică internațională. Chiar și în Federația Rusă aceste prevederi funcționează cu succes și nimeni nu se rușinează că are avere și nu are de suferit din cauza transparenței reale.
Asumarea responsabilității de Guvern asupra acestor trei proiecte de legi este bine venită, însă mai există și nuanțe.
Această bună intenție poate fi amărâtă.
Dacă teoretic, asumarea responsabilității poate trece de moțiunea de cenzură care ar putea apărea în Parlament, atunci există un alt obstacol, care practic este de neînvins.
Să nu uităm ca toată justiția rămâne în continuare subjugată unei persoane cu numele Plahotniuc.
Curtea Constituțională tot a lui este.
În așa fel, se va crea o ordine de idei, prin care partidele care sunt în buzunar la Plahotniuc, vor acționa actul Guvernului la Curtea Constituțională.
Știind că în Moldova este organizat un Cartel Bancar și Financiar bine pus la punct de către o grupare de oameni, Curtea Constituțională ar putea anula actul Guvernului.
Sunt oare gata cei ce manipulează din umbră să-și declare averile și singuri să se prezinte în fața justiției? Desigur nu.
Atunci toată buna intenție asumată de Guvernul Leancă ar putea să se prăvale.
sursa: costandachi.eu