O artistă din Oradea a ajuns într-o revistă de modă din America. Bijuteriile ei sunt unice
Anamaria Dobraş (25 de ani), creator de bijuterii, este singura din România care a apărut în revista americană de specialitate „Dark Beauty Magazine“, bijuteriile ei unice fiind foarte apreciate.
Anamaria Dobraş, din Oradea, a absolvit Facultatea de Arte la Timişoara, după care a urmat cursuri cu David Sandu, bijutierul Casei Regale. A ajuns în paginile revistei americane „Dark Beauty Magazine“ dintr-o pură întâmplare. O cunoştinţă din America i-a distribuit, pe Facebook, videoclipul de prezentare a unei colecţii, iar un fotograf, editorul-şef de la „Dark Beauty Magazine“, a fost impresionat. A contactat-o şi aşa a ajuns să fie prima persoană din România care apare în revista respectivă. Una dintre colecţiile ei a primit opt pagini de revistă.
Talentată, plină de energie, sensibilă şi încărcată cu pasiunea. Aşa este Anamaria, tânăra din Oradea care la doar 25 de ani a reuşit să-i impresioneze pe americani. Crează bijuterii, dar nu orice fel de bijuterii. Este vorba despre acele bijuterii sculptate, bijuterii de autor, unice.
Este exemplul clar că atunci când faci un lucru cu pasiune nu are cum să nu-ţi reuşească. Tânăra se inspiră mult din tradiţia şi folclorul românesc, astfel că a ajuns să ia Maramureşul la pas, să-i întrebe pe oameni ce semnificaţie au sculpturile de pe porţile lor, ca mai apoi să le utilizeze în bijuteriile ei. Fiecare creaţie a ei are în spate o poveste ce aşteaptă să fie descifrată de purtător sau cumpărător.
Materialele utilizate potenţează rolul de talisman al pieselor: argint 925, pietre semipreţioase brute, corn de cerb, os şi lemn. Ideea futuristică este subliniată prin simbolurile subtile gravate pe unele dintre piese, iar tehnica de batere cu ciocanul vine sa potenteze ideea de arhaic .
“M-am bucurat foarte tare ca am putut face cunoscută tradiţia românească într-un loc în care nici măcar România ca ţara nu se ştie identifica”, mărturiseşte Anamaria. Orădeanca spune că, după ce a apărut în revistă, în numărul din decembrie 2013, au crescut mai ales livrările spre America. Preţurile pornesc de la 50 de euro şi ajung chiar şi la 1.000 de euro pentru un inel, iar în cazul unui colier ajung şi la 2.000 de euro.
Mici opere de artă
În ţări precum Italia sau Franţa astfel de bijuterii sunt foarte apreciate.
„În ţările dezvoltate, bijuteria de autor nu mai are nevoie de prezentare. Modelezi nimic şi faci ceva frumos, cu sens şi semnificaţie. Astfel, obţin o bijuterie cu substrat, care spune ceva mai mult decât o bijuterie obişnuită, cu rol pur estetic. Sunt mici opere de artă care îşi găsesc finalitatea la destinatar, cel care o poartă. Bijuteria de autor are calitate de talisman. Trebuie să simţi ergonomic acea bijuterie, să-ţi lipsească dacă nu o porţi. Aceea e bijuteria adevărată“, spune Anamaria.
Chiar dacă stilul Anei este spre contemporan, elementele şi îmbinările pe care ea le introduce duc spre stilul baroc-gotic. În creaţiile ei găsim forme organice, răşină, insecte transformate în metal, textile, emailuri.
“Faptul că am devenit designer de bijuterii poate fi catalogat ca fiind un demers firesc, pe care nu pot spune că eu l-am ales voit sau cu bună ştiinţă. În liceu am început să meşteresc tot felul de accesorii pentru mine pentru că nu găseam nimic pe gustul meu în magazine. Apoi am început să fiu furnizor de accesorii şi pentru prietene, iar în facultate am început să particip la târguri handmade. Încet-încet, cu paşi mici, dar siguri, am realizat că mi se potriveşte această meserie şi că vreau să o dezvolt. De ce bijuterie contemporană? Pentru că îmi oferă o liberatate mai mare de a combina tehnici şi materiale, astfel singura limită de exprimare conceptuală şi vizuală este imaginaţia” ne-a povestit Anamaria.
Bijuteriile pe care ea le face sunt mai deosebite, au forme nemaiîntâlnite sau chiar ciudate, dar sunt unice şi sunt apreciate de cei care au o înclinaţie spre astfel de lucruri, cei care de fapt le caută. “Fericirea nu o găsesc în valoarea materiala, fericirea o găsesc în creaţiile mele încărcate de sentimente, creaţii care ajung să fie purtate de oamenii care ştiu să le aprecieze, de oamenii cărora li se potrivesc perfect”, spune Anamaria Dobraş.
Fiecare dintre cele trei colecţii de până acum („Sabotage“, „Aqua“ şi „Nebula“) şi-a promovat-o prin idei proprii. Încă de la prima, şi-a dat seama că un videoclip bine realizat, un videoclip care să transmită povestea fiecărei componente a colecţiei, este cea mai bună cale de promovare. Nu s-a înşelat, pentru că astfel a fost remarcată şi de americani.
“Nebula” este o îmbinare meticuloasă a istoriei şi tradiţiei cu linii fine de ocult, magie şi mister, provenite dintr-o eră futuristă şi ficţională. Piesele acestei colecţii se ilustrează prin valenţe talismatice.
“Colecţia încorporează câteva elemente care pot fi considerate accesorii pentru corp. Simbolurile împrumutate din tradiţia românească sunt subtile, inserate în compoziţia bijuteriilor, aşteptând să fie ghicite şi reinterpretate prin prisma privitorului. Din întâlnirea nebuloasă a vechiului cu noul se detaşează o întrebare sugestivă pentru esenţa colecţiei: Având în vedere originile, încotro?”, ne-a mărturisit Ana.
Sunt utilizate pietre preţioase brute, corn de cerb, os, lemn, în timp ce ideea futuristă este subliniată prin simbolurile subtil gravate pe unele dintre piese, iar tehnica de batere cu ciocanul vine să potenţeze cu ideea de arhaic.
Povestea din spatele bijuteriei
La una dintre expoziţiile, din Români,a a avut bijuterii din folclorul românesc, o colecţie cu linii futuriste. Pe unul din inele avea gravată spirala, simbol care se regăseşte pe iile româneşti, şi reprezintă legătura dată de cordonul ombilical dintre mamă şi făt. Inelul era cu un coral de culoare plămânie şi a atras atenţia unei vizitoatoare.
“Inelul se numea “Plămân de înger”. Îi venea perfect. Parcă era făcut după mâna ei. Se tot uita. Şi am început să-i povestesc despre simbolurile din spatele acelei bijuterii. Am văzut că i se face pielea de găină şi îmi spune . Asta înseamnă să rezonezi cu adevărat cu un om şi omul cu bijuteria, dar nativ, şi la final să capete totul sens”, susţine tânăra talentată.
De curând a participat la un mare târg de bijuterii din Germania de unde s-a întors cu satisfacţie pentru că oamenii cu energie pozitivă i-au dat târcoale standului.
Pentru ea urmează lansarea unei noi colecţii, o colecţie care o reprezintă şi care se cheamă simplu I (Eu). Nu ştie când şi unde va apărea. Va sta cuminte până o să-i găsească locul potrivit.
Îşi doreşte să participe la cât mai multe târguri, atât din ţară cât şi afară, dar în acelaşi timp îşi doreşte o pauză, o pauză în care să poată intra în atelier, să dea frâu liber ideilor şi să creeze bijuterii inovatoare încărcate de valoare sentimentală şi în acelaşi timp să se autodepăşească.
În România sunt două târguri mari de bijuterie contemporană, iar Anamaria nu le ratează. Sunt locurile unde întâlneşte oameni cu care împarte aceeaşi pasiune, îşi face legături şi noi colaborări. „Tot ce înseamnă artă e subiectiv. Bijuteria de autor e mai mult artă. Nu poţi spune că o colecţie e bună sau rea. Poate că un inel nu e foarte impresionant, dar conceptul din spatele colecţiei prezentate rezonează cu publicul. Bijuteria contemporană este o bijuterie care are o poveste în spate, care e făcută din suflet pentru suflet şi îşi găseşte finalitatea doar odată ce întâlneşte personalitatea purtătorului“, explică Anamaria. Dincolo de cele trei colecţii, atelierul tinerei este cea mai mare realizare a ei de până acum, o realizare care a costat-o mii de euro
sursa: adevarul.ro