ÎMI DORESC CA, ÎN TIMP, ADJECTIVUL – ROMÂNESC – SĂ DOMINE DISCURSUL PUBLIC!  

Imagine implicită

TalvarMinistrul delegat pentru românii de peste hotare, Angel Tîlvăr, a acordat un interviu interesant, la scurt timp după finalizarea discuțiilor cu liderii comunității românești din Valea Timocului, din data de 20 februarie 2015, de la Zajecear. Interviul a fost realizat împreună cu Simona Cârlugea de la DIGI 25 Craiova.

Reporter: Domnule ministru, care ar fi primele concluzii ale întâlnirilor pe care le ați avut cu reprezentanții românilor din Serbia?

Angel Tîlvăr: A fost o întâlnire deosebită care, pe lângă faptul că m-a emoționat, mi-a dat ocazia să îmi confirm o parte din lucrurile pe care le știam, dar și să aflu lucruri noi și, împreună cu reprezentanții mediului asociativ, să încercăm să găsim soluții pentru a îndeplini tot ceea ce Departamentul și-a propus și anume încurajarea tradiției, spiritualității, culturii și a religiei românilor din această zonă.

Reporter: Care a fost problema principală pe care au ridicat-o interlocutorii dvs.? A fost o problemă generală?

Angel Tîlvăr: Da, ca element comun care se desprinde din toate aceste discuții, dar și ca urmare a întâlnirilor avute la Ambasada din Belgrad cu lideri ai mediului asociativ din Voivodina, pot spune că problema educației în limba română este una care trebuie să fie cât mai sus pe agenda autorităților sârbe, cât și a noastră. Cred că putem face mai mult pentru cei care doresc să învețe limba română, pentru elevii care doresc să învețe limba română cu elemente de cultură națională și aici, în afară de DPRRP, va fi nevoie de un efort conjugat în care să antrenăm și să implicăm și Ministerul Educației, pentru că sunt probleme care țin atât de asigurarea cadrelor didactice calificate pentru a preda ore de cultură și civilizație în limba română, cât și de dorința noastră de a identifica modalități prin care oamenii de aici să-și încurajeze copiii să învețe limba română, cultura și tradițiile românești.

Reporter: Ați avut o întâlnire cu autoritățile guvernamentale de la Belgrad, iar din partea sârbă sunt foarte multe promisiuni, așa cum au fost și la întâlnirea dintre premierii celor două țări de anul trecut de la Bor. Concret, ce au spus sârbii, vor reveni asupra modului în care văd organizarea orelor de limba română în Timoc?

Angel Tîlvăr: În primul rând avem un context care în opinia mea este cel puțin interesant: Fie capitolele 23 și 24 se aplică, fie Serbia face eforturi pentru aderare, iar aceste eforturi trebuie să se concretizeze în împărtășirea și convingerea că un set de valori europene sunt acele valori care trebuie adoptate și folosite de către toți cei care vor să intre în această mare familie europeană, motiv pentru care sunt optimist că vom asista la o accentuare a dinamicii lucrurilor pe care noi le avem ca interese, dar vreau să vă mai spun că și în ciuda faptului că între ceea ce s-a spus și ceea ce s-a întâmplat sunt diferențe, cred că avem obligația ca reprezentanți ai statului român să fim consecvenți, persistenți și insistenți pentru ca românii de aici să aibă sentimentul și certitudinea că cineva se luptă pentru ei, că cineva este interesat ca problemele lor să își găsească rezolvarea.

Reporter: Știți că există și manuale de limba vlahă aici. Cum vedeți acest aspect?

Angel Tîlvăr: Eu vorbesc despre români și mi-aș dori că, în timp, adjectivul „românesc” să fie cel care să domine discursul public, motiv pentru care, la orice întâlnire la care voi merge, voi vorbi numai despre români.

Reporter: Domnule ministru, în contextul întâlnirii pe care o aveți cu cei de la Consiliul Național al Minorității Naționale a Românilor din Serbia, știți că există o problemă cu manualele care se folosesc la aceste cursuri de limba română și care sunt impuse și în afară de care cei de la cursuri nu au voie să mai folosească alte manuale. Veți ridica această problemă la întrevederea cu CNMNRS?

Angel Tîlvăr: Vreau să vă spun că statul român a ajutat întotdeauna cu cărți de toate felurile, inclusiv cu manuale și asta nu e rău, pentru că asta e o formă de câștig pentru pedagogie și pentru predarea unei discipline atunci când există opțiuni pentru conținutul predării. Eu voi pleda pentru ca manualele opționale să aibă o pondere mult mai mare în procesul de învățământ de aici.

 Romeo Crîșmaru

Sursa: jurnalromanesc.ro