INTERVIU: Elevii care au copiat, vor găsi metode să copieze și de data aceasta
Au rămas zile numărate până la începerea unei noi sesiuni de Bacalaureat. Se discută mult în ultimul timp despre noile condiții de anul acesta. Pe această temă am discutat cu Ecaterina Grosu, profesoară la Liceul “Alexandru Ioan Cuza” din Chișinău.
În calitate de profesor și părinte, cît de eficiente credeți că sunt noile condiții de organizare a examenelor de Bacalaureat?
Ca și mamă, deloc nu sunt de acord cu aceste metode, deoarece copilul și fără camere video este în condiție de stres. Prezența acestora sunt ca un renghen pentru elevi. Și nici ca și profesor nu agreez această idee. Mai emotivi devin cei care învață sistematic decît cei care trișează. Așa ori altfel, cel care s-a ținut de copiat, va găsi metode să-i reușească și la aceste examene. Atunci cînd se organizau examenele de bacalaureat în liceul unde au studiat, exista rușinea față de profesor de a copia și nici aceștia nu admiteau, iar într-un centru de BAC, nimeni nu are interesul să supravegheze.
Cît de pregătiți sunt elevii pentru această sesiune?
Dacă în primul semestru erau conștienți că vor susține BAC-ul la vară și învățau ca și înainte, acum simt mai aproape aceste examene și deja au o atitudine mult mai serioasă. Sunt rezultate destul de bune. Păcat că nu se mai fac teste de pregătire la disciplinile incluse la Bacalaureat. Elevii cunoșteau practicile deja de rezolvare, deseori cădeau la examen itemi din acele broșuri cu teste. Acum însă, pot să includă teme, care potrivit curriculum-ului cer o predare superficială.
Credeți că în acest an mai mulți elevi vor pica Bacalaureatul?
Există această posibilitate.
Ce se va întîmpla dacă mulți nu vor obține diploma de bacalaureat și, respectiv, nu vor putea merge la facultate?
Degradează. Nu știu cui îi convin aceste legi și cum le privesc, însă realitatea ne demonstrează că sunt ineficiente. Sunt tineri care merg să-și facă studii peste hotare. În afară sunt printre primii, iar aici li se pun piedici de promovare. Și ajungem spre nicăieri.
Ce trebuie să facă Ministerul Educației ca intre în grația tuturor?
Să se atragă atenția învățămîntului altfel. Pentru asta, cei de la Minister trebuie să se gîndească la toți cei implicați în realizarea vreo unei reforme. Să oprească corupția nu prin instalarea camerelor video, a detectoarelor de metale, ori să transforme profesorul într-un dușman al legii. Totuși cred că era bună practica din trecut, cînd se susțineau examene la finele fiecărui an de învățămînt. Nu era atît de stresant, copiii își verificau cunoștințele și îmbrățișau o profesie după nivelul intelectual al fiecăruia.