Mold-Street: Cifrele rupte de realitate ale lui Plahotniuc, sau câţi kilometri de drum se repară pe an în Moldova
În plină pregătire de campanie electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, Partidul Democrat din Moldova (PDM) anunță un nou proiect grandoman – „Drumuri bune pentru Moldova 2”, care ar urma să fie realizat anul viitor. Nu este prima oară când liderul democrat lansează declarații rupte de realitate și care pun la îndoială munca Guvernului, Biroului Național de Statistică și a altor instituții care prezintă rapoarte despre starea economiei, notează Mold-Street.
În cadrul unui briefing de presă, liderul democraților, Vlad Plahotniuc a spus că acesta e o continuare a Programului „Drumuri bune pentru Moldova”, implementat în acest an și a venit cu mai multe cifre, dar și cu acuzații la adresa fostelor guvernări, care ar fi lăsat o ”moştenire grea”.
Au încurcat lucrările de întreținere cu cele de construcţie
„În Republica Moldova, în perioada 2009-2016, au fost construite și reparate mai puțin de o mie de km de drumuri, ceea ce constituie 140 de km anual. Totodată, doar în anul 2018, actuala Guvernare a reușit să repare peste 1.600 de km de drumuri, de 12 ori mai mult decât Guvernările precedente. Sunt cifre absolut record pentru toate guvernările de la obținerea independenței. Aceste realizări și aprecieri ne încurajează să dăm o nouă amploare acestui proiect”, a afirmat Vladimir Plahotniuc.
El a anunţat în acest context că PDM va lansa în perioada următoare Programul „Drumuri Bune pentru Moldova 2”, prin care vor fi construiţi şi reparaţi în 2019 circa 2.600 kilometri de drumuri. Asta deși programul „Drumuri Bune pentru Moldova 1” încă nu s-a încheiat, iar eficiența lui deocamdată nu a fost analizată.
Afirmațiile lui au fost reluate într-o emisiune de la postul de televiziune Publika, de adjunctul său pe linie de partid, Andrian Candu, președintele Parlamentului.
Acesta la fel ca şi Plahotniuc a încurcat lucrările de întreținere și reparație curentă a drumurilor efectuate în cadrul Programului „Drumuri bune pentru Moldova”, cu cele de reabilitare şi construcţie, care presupun nu o simplă asfaltare cu un strat de 2-3 centrimetri, ci lucrări complexe și extrem de costisitoare.
Cifre manipulatorii
Cel mai tare însă ne surprind cifrele anunţate de oligarhul Vladimir Plahotniuc. Astfel el susţine că în anii 2009-2016, au fost construite și reparate mai puțin de o mie de km de drumuri, ceea ce constituie 140 de km anual.
Nu e clar de unde a luat asemenea date liderul PDM şi mai ales cine i le-a oferit: Guvernul, Ministerul Economiei, Biroul Naţional de Statistică, Administraţia de Stat a Drumurilor? Pare de necrezut. Or, acolo au mai rămas ceva specialişti care îşi dau seama de cifre şi cunosc care este situaţia reală.
De exemplu afirmaţia precum că în anii 2009-2016 au fost construite și reparate mai puțin de o mie de km de drumuri, este contrazisă chiar de un raport de audit al Curţii de Conturi privind eficienţa gestionării mijloacelor financiare din Fondul Rutier în perioada 2014-2016.
Potrivit raportului, în această perioadă s-a reuşit „realizarea lucrărilor de întreținere periodică prin restabilirea îmbrăcămintei rutiere (straturi de egalizare, restabilirea îmbrăcămintei din pietriș, tratament bituminos, aplicarea straturilor din beton asfaltic) pe 1.098 km”.
În medie 366 de kilometri pe an, adică de aproape trei ori mai mult decât anunţă liderul democrat. Dar în această perioadă a mai fost efectuată construcția și reabilitarea a 26 kilometri de drumuri publice. În plus în toamna anului 2014 a fost dat în exploatare drumul Sărăteni-Soroca (circa 100 de kilometri), reabilitat în anii 2012-2014 pe banii poporului american.
Nu trebuie de uitat nici de faptul că în anul 2015, din cauza crizei bugetare ce a urmat după furtul miliardului, aproape 30% din resursele Fondului Rutier au fost redirecţionate în alte scopuri.
Democraţii au fost şi au rămas la guvernare
O altă afirmaţie ce nu are legătură cu realitatea este că Partidul Democrat nu s-ar fi aflat la guvernare în perioada 2009-2016. Reprezentanţii PDM au fost în permanenţă membri ai Guvernului, au condus Parlamentul etc. De exemplu funcţia de vicepremier, ministru al Economiei a fost în permanenţă ocupată de reprezentanţi ai PDM: Valeriu Lazăr, Andrian Candu etc.
Din 2010, funcţia de preşedinte al Parlamentului a fost în permanenţă ocupată de democraţi etc. În plus chiar Vlad Plahotniuc, din ianuarie 2011 şi până în februarie 2013 a fost prim-vicepreşedinte al Parlamentului.
La fel şi alte funcţii cheie. De exmplu din 31 mai 2013 şi până pe 30 iulie 2015, de exemplu, ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a fost Vasile Botnari, membru al PDM, iar în prezent şef al Serviciului de Informaţii şi Securitate. În subordinea lui au fost atât Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD), cât şi alte structuri responsabile de drumuri.
Speakerul Parlamentului susţine însă că deşi în precedentele guvernări, PDM a răspuns de unele domenii, „prim-ministrul și alte elemente importante din Guvern, inclusiv la Cancelarie, unde erau blocate multe inițiative ale PD, erau deținute de alte partide”.
ASD: În 2013 s-au efectuat lucrări de reparaţie a 7.230 km de drumuri!
Dar să revenim la cifre. Raportul privind utilizarea fondului rutier în perioada anului 2013, elaborat de ASD şi aprobat de Ministerul Transporturilor conţine cifre care combat totalmente afirmaţiile lui Vlad Plahotniuc.
„Pe parcursul perioadei de raportare s-au efectuat lucrări de reparaţie şi întreţinere pe o lungime totală de 7.230 km, inclusiv pe drumurile naţionale 3.150 km şi 4.080 pe drumurile locale”, scrie în raport.
E de şase ori şi ceva mai mult decât a promis că face în acest an PDM şi Guvernul Filip. Cifre asemănătoare putem găsi şi în alte rapoarte ale ASD privind utilizarea fondului rutier.
Sigur că dacă aceste date ar fi descifrate mai detaliat, am putea afla că de fapt Plahotniuc ar fi avut în vedere lucrările de construcţie şi reabilitare a drumurilor şi nu pe cele de întreţinere.
Dar faptul că pune laolaltă datele privind volumul lucrărilor de întreţinere şi reparaţie curentă cu cele capitale denotă că aceasta se face intenţionat, pentru a demonstra succesul incredibil al programului iniţiat la începutul acestui an şi mai ales pentru a avea ce raporta alegătorilor.
De notat că economiștii de la Expert-Grup susțin că proiectele infrastructurale majore (programul „Drumuri bune pentru Moldova” sau complexul „Chișinău Arena”), lansate de PDM poartă caracter electoral și împreună cu alte inițiative creează riscuri iminente pentru economia națională.