Permisul auto are 101 ani
Încă de la 18 ani ne dorim să punem mâna pe bucata de plastic roz care ne permite să circulăm în voie. Fie că este un moft, fie că este o necesitate, carnetul de şofer este râvnit de foarte mulţi. Felul în care a apărut este însă neaşteptat. Nu viteza şi accidentele au dus la “naşterea” lui.
Primul om care a primit permis auto se numeşte Karl Benz. Suprinzător este faptul că nu a fost vorba chiar de un permis de conducere, ci un act care îi permitea să meargă cu automobilul său proaspăt inventat pe străzile din Mannheim.
Totul a pornit de la faptul că automobilul inventat în 1888 de Benz făcea mult zgomot şi lăsa în urmă un miros ciudat care îi deranja pe locuitorii orăşelului german. Aşa că localnicii s-au arătat deranjaţi de acest lucru.
Ca să evite un conflict, Karl Benz a făcut o cerere către Ducatul Baden şi a primit un document scris de mână care îi acorda permisiunea de a circula cu automobilul pe străzile oraşului.
Până la sfârşitul secolului 19, permisele de conducere erau acordate pe loc de către autorităţile locale celor care solicitau acest lucru. Primul stat care a introdus obligativitatea permiselor de circulaţie pentru conducătorii de automobile a fost Prusia, în 1903.
În România, prima reglementare de acest gen a fost introdusă în 1859. Avea titlu experimental şi se referea la circulaţia trăsurilor pe drumurile publice. „Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor în Bucureşti” prevedea că birjarii nu aveau voie să circule decât la pas, să nu stropească pietonii şi să circule cu atenţie prin locurile strâmte.
Actul experimental a rămas în vigoare timp de nouă ani, iar în 1868 Consiliul Comunal al Capitalei a votat”Regulamentul pentru trăsurile de piaţă şi Bucureşti”.
1. Nimeni nu e volnic a conduce trăsura fără livret.
2. Trăsurile să fie curate şi de bună stare, iar hrana cailor să fie fân, ovăz şi orz, căci orice trăsură cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula.
3. Conducătorii să fie îmbrăcaţi curat, cu haine cuviincioase.
4. Conducătorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu muşterii.
5. Birjarii prinşi pe capră beţi se vor aresta.
6. Toate trăsurile vor avea noaptea felinarele aprinse.
De asemenea, se reglementa ca birjarii să aibă vârsta minimă de 21 de ani.
Primele examene pentru permisul auto au fost organizate în decembrie 1907. Examenul a constat într-o probă de viteză pe şosea şi o probă de frânare în caz de urgenţă. Mai exact, examinatorul arunca în faţa automobilului care rula cu viteză un sac umplut cu paie.
Măsura a fost luată ca urmare a faptului că autorităţile erau îngrijorate de creşterea numărului de autovehicule. La începutul anului 1908, în România circulau 138 de automobile. Regulamentul pentru susţinerea examenului auto s-a modificat în 1921, când deja erau prevăzute limitări de viteză în oraşe şi comune.
sursa: observator.tv