Platforma Civică DA propune un proiect de lege alternativ privind mass-media: Diametral opus celui promovat de guvernanţi

Imagine implicită

Nastase conferinta de presa PCDASistemul informaţional al Republicii Moldova este supus unui atac fără precedent de către propaganda Kremlinului iar, în loc să-l protejeze, guvernanţii vin cu un proiect de lege care nu face decât legifereze aceste atacuri de la Moscova. Mai mult, aceştia încearcă să stranguleze libertatea presei şi să atace puţinele televiziuni independente.

Sunt declaraţiile membrilor Platformei Civice Demnitate şi Adevăr, care au prezentat astăzi un proiect de lege alternativ, privind amendarea Codului Audiovizualului, total opus celui propus de PD şi PLDM, susţin aceştia. Noul proiect prevede mai multe amendamente ale Codului intrat în vigoare încă în 2006.

„Este un Cod destul de bun. Dacă am fi trăit într-un stat de drept, iar instituţiile şi-ar face datoria, aceste amendamente nu ar fi fost necesare. De exemplu, când au închis NIT, Rossia 24 şi Serebreanîi Dojd au avut legi şi pârghii. Dar când să stopeze propaganda rusească ei vin cu acest proiect care nu face decât s-o legifereze. Când Rusia va ratifica Convenţia Europeană privind televiziunea transfrontalieră, din proiectul lor nu va rămâne decât praful. Atunci televiziunile ruseşti vor continua să emită fără nicio oprelişte. Este un proiect neprofesionist, în care se vede clar intenţia de a strangula libertatea expresiei. Noi venim cu proiect de lege diametral opus. Dacă ei strangulează libertatea de exprimare, noi o protejăm”, a declarat jurnalistul Vasile Năstase, membru al Platformei Civice DA.

„Canalele ruseşti ne bombardează cu o manipulare dincolo de orice imaginaţie. Ceea ce se întâmplă azi denotă că nimeni nu are grijă de securizarea spaţiului informaţional. Propunem ca emiterea producţiei autohtone să nu fie mai puţin de 40% din volumul săptămânal. Acum CCA a propus 30%, dar nu face nimic pentru ca această prevedere să fie respectată. Nu este foarte mult. Această trecere trebuie făcută etapizat, pentru că unii radiodifuzori riscă să dispară peste noapte. Cu excepţia celor care s-au pregătit, au furat mult şi fac bani grei. Jurnal TV este singurul post care are 100% produs şi face acest lucru foarte bine”, a adăugat jurnalista Angela Aramă, coautor al Codului Audiovizualului şi membru al Platformei Civice DA.

„Pe lângă jurnalişti, şi publicul larg trebuie să intervină. Timp de 5 ani de regim criminal, acest cod ar fi putut fi schimbat cu unul nou, care să fie adus în corespundere cu noile realităţi. Ei vin cu iniţiative care nu afectează cu nimic canalele oligarhului Plahotniuc. Veneau să atenteze direct la câteva posturi – Jurnal TV, Pro TV şi TV 7. Aşa cum erau modificările propuse, Prime sau alte televiziuni ale lui Plahotniuc emiteau nestingherit. Este un proiect contra unor televiziuni care nu convin prin emisiuni acestui regim criminal”, a accentuat avocatul Andrei Năstase, un alt membru al Platformei.

„Un atentat la libertatea de exprimare este un atentat la democraţie. Bazele democraţiei sunt puse în primejdie. Jurnaliştii sunt cei care trebuie să-şi apere drepturile. Guvernanţii deja şi-au dat arama pe faţă. Vedem cine sunt ei. Ceea ce a fost, a fost doar o mimare, o inducere în eroare a societăţii. Lumea a crezut că avem la conducere oameni cu viziuni proeuropene. Ultimele iniţiative arată cu nu a fost decât o iluzie. Sunt profund dezamăgit. Este datoria tuturor să ne ridicăm în protejarea dreptului de exprimare. Avem foarte puţin organe de informare în masă credibile”, a menţionat avocatul şi fostul judecător la CEDO, Stanislav Pavlovschi, membru al Platformei.

Reprezentanţii Platformei Civice DA vor expedia proiectul de lege Parlamentului, Guvernului, tuturor partidelor, ONG-urilor media, dar şi ambasadelor, Consiliului UE şi Delegaţiei UE la Chişinău.

Iată care sunt principalele amendamente la Codul Audiovizualului propuse de Platforma Civică DA:

1. Obligarea radiodifuzorilor să facă public numele proprietarilor – persoane fizice – ale posturilor TV, indiferent de numărul de acţiuni deţinut, şi impunerea interdicţiei de a deţine mai multe licenţe de către unul şi acelaşi proprietar. Interzicerea categorică a înregistrării posturilor de radio şi televiziune în zone off-shore.

2. Introducerea sancţiunilor pentru difuzarea operelor cinematografice, în afara perioadelor prevăzute în contractele încheiate cu deţinătorii drepturilor de autor sau fără a deţine o licenţă valabilă ce i-ar acorda dreptul de a o difuza. Introducerea în articolul 38 al Codului prevederea explicită a sancţiunii pentru nerespectarea drepturilor de autor şi conexe.

3. Introducerea unui articol nou prin care desemnarea operatorului de măsurare a cotelor de audienţă se va face în exclusivitate cu termeni limitaţi de activitate.

4. Actualizarea normelor ce prevăd dezvoltarea producţiei autohtone. A obliga radiodifuzorii din Republica Moldova să difuzeze minim 40 la sută produs autohton.

5. Introducerea unor norme clare privind prevalarea în proporţie de 80 la sută a posturilor tv, ce emit în limba de stat, în pachetele de canale propuse spre difuzare de către distribuitorii de servicii din RM. Reglementarea, în vederea echilibrării, a numărului de canale din Federaţia Rusă, Ucraina, Bulgaria, Turcia, distribuite pe teritoriul Republicii Moldova, conform procentajului etnic predominant, posturile româneşti fiind incluse în categoria celor ce emit în limba de stat.

6. Reglementarea distribuirii posturilor TV şi Radio din Federaţia Rusă, care difuzează emisiuni manipulatoare şi lansează dezinformare crasă, încălcând principiile de comunicare audiovizuală, prevăzute în Codul Audiovizualului. Pachetele propuse de distribuitorii de servicii vor exclude programele identificate de CCA ca unele ce atentează la securitatea statului. În schimb, vor putea fi difuzate servicii de programe de sport, divertisment, numărul acestora fiind limitat în funcţie de procentajul etnic local.
Sursa:jurnal.md