„Prihvatizările”; Lecțiile prezentului și trecutului…, de Gheorghe COSTANDACHI
Cum se va desfășura privatizarea?
Actuala guvernare a decis să scoată la privatizare cea mai mare a proprietății publice, antrenate în producerea valorii adăugate. Estimativ valoarea acestora ar echivala cu suma de 1,144 miliarde lei moldovenești.
Teza ”Statul este un rău administrator” perfect se înscrie în condițiile Republicii Moldova. Afirmațiile că întreprinderile de stat în alte țări, implicate în sectorul real al economiei lor, aduc beneficii considerabile, tot sunt corecte. Însă de ce acestea, în condițiile Moldovei, cu timpul au devenit o povară pentru stat, are mai multe explicații. Una din principalele este diferența de mentalitate și cultură economică. Întreprinderile de stat, în țările cu economie dezvoltată, activează autonom, însă în Moldova sunt manipulate în folosul unor persoane. De exemplu în Germania, Franța, Marea Britanie, Italia și alte țări, administratorii întreprinderilor cu capital de stat sunt preocupați de dezvoltarea activităților acestor întreprinderi, dar în Moldova acești administratori, în cea mai mare a lor, sunt obsedați de propria situație furând și fraudând aceste întreprinderi.
În toate țările cu economii bazate pe principii de piață, toate procesele de administrare a întreprinderilor cu capital de stat se realizează în mod civilizat, însă în Moldova acest proces este unul fără nici o cultură, sălbatic și ieșit din comun din punct de vedere profesional. În cele mai multe cazuri în Moldova nimeni nu poartă nicio responsabilitate pentru rezultatele acestor întreprinderi, iar dacă aceștia sunt prinși, chiar la momentul infracțiunilor, nu pot fi pedepsiți, fiindcă imediat intervine factorul politic după care au fost departajați. Așa a fost pe toată perioada evoluției Moldovei ca stat.
De aceea, decizia de a fi privatizate întreprinderile de stat este corectă, însă rămâne să vedem:
Cât de civilizat vor fi efectuate aceste privatizări? Este foarte important parcursul acestor privatizări. Vor privatizate cu respectarea tuturor prevederilor legale sau vor fi derogări de la acestea.
Ultimele tentative de privatizare a unor entități economice cu capital de stat au demonstrat puterea societății civile și au impus autoritățile de a renunța la unele practici.
Moldova a atins un nivel foarte sensibil în acest sens, în care, orice tentativă de a ”PRIHVATIZA” poate provoca fenomene sociale nedorite, chiar periculoase pentru această țară.
Se pare societatea civilă stă cu ochiul pe acțiunile legate de procesul de privatizare a entităților anunțate.
Organismele internaționale acreditate în Moldova, inclusiv oficialii europeni au avertizat guvernarea despre efectuarea procesului de privatizare cu respectarea tuturor normelor și principiilor civilizate: transparență totală, respectare a normelor democratice de acces la privatizare a tuturor, etc.
Rămâne să fim martorii actualei guvernări, în sensul, cât de bine a însușit lecția de a privatiza în mod civilizat, adică european.
Trecutul amărât
Procesul de privatizări, început imediat după destrămarea URSS, de la bun început a avut caracter absolut inechitabil și a oferit oportunități de a se îmbogăți numai foștilor nomenclaturiști, adică să-și facă parte folosindu-se de fotoliile de la putere. Aceștia ș-au creat condiții de păstrare a statutului în eșaloanele de conducere a statului. La toate etapele, privatizarea în Moldova nu s-a soldat cu bune intenții de dezvoltare economică, ci cu acapararea averii de stat în cea mai mare a sa, de către fostele conduceri a statului. Ca prin minune se întâmpla că obiectele supuse privatizării, încă de pe timpul lui Snegur, treceau în mâinile foștilor guvernanți, implicând frați, surori, cumătri, verișori, rude de diferit nivel, etc.
Așa a fost formată clasa de afaceri în Moldova, iar cei, care cu adevărat prin măiestria sa au demonstrat arta în afaceri, au fost și rămân cei, care și-au dezvoltat afacerile sale fără suport administrativ în condițiile pieței sălbatice moldovenești și au realizat performanțe.
Toate guvernările au fost solidare una față de alta. De fiecare dată, toți se învinuiau unul pe altul de încălcări, fraude în procesele de privatizare, însușire ilegală de averi publice, etc., însă în realitate, odată venind la putere, nicio guvernare nu a dezvăluit, nu a demonstrat și nu a tras la răspundere fostele guvernări. Mai mult, din 1991 până în prezent nu a fost intentat nici un dosar penal, economic sau măcar administrativ pentru efectuarea privatizărilor frauduloase. Însă de la toate tribunele și de către toți se fac permanent declarații precum că Moldova a fost și este furată permanent.
Analizele rapoartelor instituțiilor financiare internaționale, a ONG-lor din Moldova și cercetărilor unor experți, legate de evoluția privatizărilor din Moldova, relevă caracterul banditesc și defectuos al acestora. FMI în mai multe rânduri a recunoscut că privatizările în masă, făcute în Moldova la începutul anilor 90’ de fostele guvernări, la indicațiile FMI. BM și CE, a fost o greșeală. Aceste greșeli, impuse de aceste organizații internaționale, în cea mai mare parte au dat naștere fenomenului de inechitate socială în Moldova. Însă tot aceste instituții internaționale nici cum nu se grăbesc să repare cumva greșelile guvernanților, admise din cauza lor. Or societatea continuă să îndure din cauza acelor greșeli, care și-au lasat amprentele pentrumulte zeci de ani înainte.