Raport: Cel mai favorizat în presă este Marian Lupu, iar cei defavorizaţi sunt Andrei Năstase şi Maia Sandu
Luând în considerare faptul că 80% din presa moldovenească ar aparţine lui Vlad Plahotniuc, în lumina pozitivă apare cel mai mult candidatul PD, Marian Lupu. Maia Sandu şi Andrei Năstase, în schimb, sunt cei mai defavorizaţi, uneori chiar discreditaţi şi defăimaţi scrie epochtimes-romania.com
Asociaţia Presei Independente şi Centrul pentru Jurnalismul Independent din Moldova au prezentat miercuri cel de-al treilea raport de monitorizare a comportamentului editorial a instituţiilor mass media în campania electorală prezidenţială din 30 noiembrie 2016. raportul a fost făcut pentru săptămâna 13-17 octombrie, fiind monitorizate 28 de instituţii media, dintre care 12 posturi TV, 12 portaluri media şi 4 ziare tipărite.
După cum informează directorul Centrului pentru Jurnalismul Independent ( CJI), Nadine Gogu, comparativ cu al doilea raport, numărul de ştiri s-a mărit între timp, cele mai multe ştiri ar fi fost difuzate de către Publika TV, urmat la scurtă distanţă de NTV Moldova şi Jurnal TV.
„Din punctul de vedere al frecvenţei şi duratei apariţiei în imagini, dar şi din punctul de vedere al duratei intervenţiei directe avem următorul top 5: Maia Sandu care a fost deseori menţionată însă fără drept la replică, Andrei Năstase, Marian Lupu, Igor Dodon şi PDM. Cumulat PDM şi Marian Lupu s-ar situa pe primul loc în acest top”, a menţionat Gogu.
Potrivit raportului, din punctul de vedere al contextului în care au apărut concurenţii electorali, de cele mai multe apariţii în context pozitiv ar fi beneficiat concurentul Marian Lupu, fiind urmat de Igor Dodon; Andrei Năstase şi Maia Sandu ar fi avut mai multe apariţii în context negativ, fiind astfel defavorizaţi.
„La Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV concurenţii electorali apar în acelaşi tablou cu mici diferenţe. În top cinci apar concurenţii Marian Lupu şi PDM, fiind lideri incontestabili din punctul de vedere al frecvenţei şi duratei apariţiilor în imagini şi a duratei citatelor directe; în contrast urmează Andrei Năstase şi Maia Sandu, apariţiile directe fiind mult mai mici, Năstase neavând nici un citat direct; urmând Igor Dodon”, a adăugat directorul CJI.
În schimb, la Jurnal TV, lucrurile se schimbă, în fruntea topului aflându-se deja Andrei Năstase, urmat de PDM care a apărut de multe ori pe ecran, Maia Sandu, Marian Lupu şi PPDA.
În concluzie, Nadine Gogu a ţinut să precizeze că o parte din posturile monitorizate (Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Accent TV) s-au abătut de la prevederile codului electoral şi ale codului audiovizualului, astfel că nu au reflectat campania electorală într-un mod responsabil, echilibrat şi imparţial.
„Concurenţii electorali nu au avut acces egal la mass media pentru a-şi prezenta ofertele electorale. Alegătorii, în felul acesta, au fost privaţi de informaţii privind procesul electoral. Am mai constaat o manipulare la multe posturi TV prin omisiunea anumitor informaţii, prin filtrarea subiectelor care erau prezentate şi prin distorsionarea faptelor”, a menţionat Gogu.
Directorul Agenţiei Presei Independente (API), Petru Macovei a punctat, cu regret că activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului, în această campanie electorală nu este nici pe departe la înălţimea aşteptărilor. „Constatăm cu regret că autoritatea naţională de reglementare în audiovizual a hotărât să monitorizeze strict campania electorală, din data de 30 septembrie, cu toate că, de facto, campania electorală în RM a început cu mult înainte”, a subliniat Macovei, conform privesc.eu.
Ce ţine de portalurile media, directorul API ar fi observat că de cea mai mare vizibilitate se bucură candidatul Andrei Năstase, fiind şi favorizat şi defavorizat în acelaşi timp, al doilea în top fiind Marian Lupu. Igor Dodon, Maia Sandu şi Mihai Ghimpu au fost mai mult defavorizaţi, iar dintre candidaţii independenţi cel mai des au fost vizaţi Silvia Radu şi Maia Laguta.
„Constatăm că avem câteva portaluri de politica editorială care sunt îndreptate spre o informare cât de cât echilibrată şi complexă şi acest lucru este forate important deoarece avem instituţii media axate pe prezentarea unui număr limitat de concurenţi în această campanie electorală. Agora.md, Newsmaker.md, parţial Unimedia.md, realitatea.md, noi.md şi gagauzinfo.md ar fi neutre. Today.md şi Moldova24.info au o politică editorială îndreptată spre discreditarea şi defăimarea oponenţilor actualei guvernări. Parţial politica editorială nu este echilibrată şi în cazul sputnik.md, jurnal.md, iar deschide.md are o politică editorială care se rezumă la reflectarea unui număr limitat de concurenţi electorali”, a conchis Petru Macovei.