Raport CJI: Televiziunile controlate de Plahotniuc i-au făcut campanie lui Ion Ceban și l-au discreditat pe Andrei Năstase
Holdingul media controlat de șeful PD, Vladimir Plahotniuc, i-a făcut campanie socialistului Ion Ceban. De cealaltă parte, candidatul forțelor proeuropene și antioligarhice, Andrei Năstase, care a câștigat cursa pentru primăria capitalei, a fost defavorizat la televiziunile oligarhului.
Sunt concluziile ultimului raport de monitorizare a comportamentului mass-mediei în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
Jurnal TV a oferit acces în știri ambilor candidați, care au fost prezentați în contexte diferite.
De cealaltă parte, radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, au difuzat mai multe materiale cu caracter electoral care au fost favorabile pentru candidatul PSRM Ion Ceban și defavorabile pentru Andrei Năstase.
NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe Ion Ceban și l-au defavorizat masiv pe Andrei Năstase, pe care l-au prezentat exclusiv în lumină negativă.
Postul public Moldova 1 și posturile private RTR Moldova și Pro TV au avut un comportament relativ echilibrat, oferind acces ambilor concurenți electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei.
TV 8 i-a reflectat pe ambii candidați neutru, fiind totodată evident un ușor dezechilibru în favoarea lui Andrei Năstase, care a fost reflectat în câteva rânduri în context pozitiv, și în defavoarea candidatului PSRM Ion Ceban, reflectat și în context negativ.
Raportul recomandă jurnaliștilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente pentru autoreglementare și să renunțe la aprecierea sau comentarea acțiunilor electorale, să ofere dreptul la replică și să reflecte veridic evenimentele, fără a deforma sensul realității prin montaj şi comentarii.
Sursa:jurnal.md