Realitatea reformării justiției – fiasco total
Sistemul de justiție din Moldova a băgat frica în populație, cetățenii străini, oameni de afaceri, etc. Cetățenii pot recurge la linșaj pentru a-și face dreptate. Se formează un precedent, echivalent celui din Bangkok și țările Asiei de sud din anii 1965-1983.
Practic cu țara conduce sistemul mafiot și putregăit din justiție. Nici Guvernul nu mai are ce contrapune acestui sistem. Însă, acest sistem a fost creat tot de guvernanți foști și actuali.
Am publicat și am vorbit mai multe ori că reforma justiției din Moldova a avut ca sarcină majorarea salariilor celor care iau mită cu milioanele și fac dreptate numai criminalilor și bandiților din țara asta.
Conform calculelor, circuitul mitei în sistemul de justiție atinge un volum de aproximativ 12-15 miliarde lei anual.
Șeful statului stă foarte calm și își așteaptă finalul termenului mandatului. Pe el nimic nu-l mai interesează. Reforma a făcut-o în sistem și gata. Poate liber să acorde distincții și merite unor persoane obscure, controversate, mafiote și hoți, onoruri celor care l-au instalat.
Premierul Iurie Leancă își dorește reforme adevărate în sistemul de justiție, procurori și poliție. Se pare dumnealui a scăpat ceva important. A uitat să menționeze Centrul Național Anticorupție și Centru Național de Integritate.
La părerea mea, solicitarea despre care se presupune ca va sosi o misiune de magistraţi din statele Uniunii Europene, pentru a interacţiona şi monitoriza procesul de justiţie din Republica Moldova, nu va da roade și nu este suficientă pentru implementarea reală a reformelor în structurile susmenționate – putrede de corupție.
Desigur, acțiunile premierului au un caracter și intenție nobilă, însă nu știu dacă va da roade. De obicei sa fac declarații, dar în majoritatea cazurilor nu sunt susținute politic.
Cred, ar fi mai bine dacă Guvernul ar veni cu niște proiecte de legi în Parlament, care ar curma din rădăcini putregaiul coruptibil din sistem: judecătorii, procurorii, polițiștii, marionetele din CNA și CNI, etc. Dar, dacă luăm în considerare că unii din Parlament nu-și vor tăia creanga de sub picioare, atunci și reformele vor bate pasul pe loc.
Mai este un lucru extrem de important. Reformele din sistem nu vor fi măcar urnite din loc nici cu ajutorul misiunii UE și nici celor din SUA, sau măcar de pe Lună, atâta timp, cât în fruntea statului va sta un așa fel de președinte.
Să nu uităm că el este tot din sistemul de justiție. La el reformele din justiție s-au terminat. Le-a majorat la toți colegii săi de breaslă salariile și gata cu reformele. Se pare că misiunea lui ca președinte de țară s-a terminat o dată cu majorarea salariilor celor din sistemul putred de corupție.
Poate asta a fost o sarcină a cuiva?
Dacă privim rece la toată evoluția ultimilor 5 ani, observăm fără tăgadă că sistemul de justiție, procurori, CNA, CNI, slujesc doar o singură persoană – proprietarul PDM. Departajarea politică a tuturor acestor structuri a fost făcută exact în folosul PDM. Respectiv, ca să se asigure cu devotament din partea tuturor structurilor care la are în proprietate (judecători, procurori, CNA, CNI etc.), proprietarul PDM le-a majorat salariile și acum toți din aceste structuri îl servesc cu cinste. De aceea, toată reforma de la bun început a avut in plan bine pus la punct.
Nu poate să existe reforme într-o societate, unde președintele țării nu are capacități mentale de a coordona și a pune la punct criminalii din sistemul judecătoresc și procurori. Exact așa nu poate să ne ajute cu nimic nici o misiune din alte țări sau regiuni, atâta timp, cât țara va fi condusă de așa momâi manipulate, organizate, dirijate și premiate din umbră.
Sistemul de justiție poate fi reformat real, numai, dacă judecătorii de toate nivelurile, procurorii, etc., ar fi înlocuiți cu cel puțin 95 la sută.
CNA în genere trebuie să fie lichidat ca entitate, iar în fruntea CNI și să fie stabilită o persoană necoruptă, care nu se poate vinde și cumpăra și, care este absolut independentă.
Soluția poate fi realizată numai dacă tot sistemul ar fi controlat 100 la 100 de magistrați din SUA și statele UE cum sunt Germania, Marea Britanie, Franța.
Respectiv, cel puțin 10-15 ani, în sistem trebuie să fie angajate persoane profesioniste din aceste țări, iar mai apoi, pas cu pas, de admis și profesionali din Moldova cu o altă mentalitate educată de noul sistem.
O altă soluție nu poate exista.
Numai în așa fel, ar fi posibil de realizat pași concreți, izolarea reală a criminalilor și bandiților de societate, realizarea unei democrații funcționale, libertate a presei, dezvoltarea mediului de afaceri, schimbare socială și recunoașterea Moldovei ca stat independent.
În formatul actual de funcționare a statului Moldova, toate reformele din justiție sunt imposibil de realizat, fără implementarea propunerii menționate.
sursa: costandachi.eu