Republica Moldova, din culisele negocierilor pentru formarea alianței de guvernare

Imagine implicită

VALERIU MUNTEANUO nouă rundă de negocieri cu privire la constituirea alianței de guvernare urmează să aibă loc săptamâna aceasta în Republica Moldova, dupa ce partidele pro-europene au câstigat la limită alegerile parlamentare din 2014.

Valeriu Muntean, deputat din partea Partidului Liberal, exclude orice alianta in care sa fie cooptati comunistii. „Partidul Liberal considera ca o alianta extinsa cu succesorii partidului totalitar comunist, care nu au recunoscut crimele comise de regimul autoritar al lui Lenin, Stalin si ceilalti, nu poate avea loc”, a declarat Muntean intr-un interviu acordat Ziare.com.

In ceea ce priveste riscurile dinspre Rusia asupra Republicii Moldova, deputatul spune ca acestea „persista mereu”, desi sanctiunile Occidentului au avut efect si au mai taiat din ambitiile geopolitice ale Moscovei.

Republica Moldova, negocieri dupa alegeri: Cum se impart functiile la Chisinau? Care este stadiul negocierilor pentru noul guvern? Cand se asteapta o solutie finala?

Negocierile au drept scop nu doar formarea unui nou guvern, ci, mult mai important, crearea unei aliante democratice care sa-si asume intreg actul guvernarii. Noi, liberalii, am fost exemplari la capitolul participari la tratative si suntem intotdeauna disponibili pentru noi intalniri. Noi, liberalii, am optat si optam pentru transparentizarea procesului de negocieri, dar pana la aceasta etapa nu am reusit sa obtinem acest lucru, dar va pot spune deschis ca aceasta saptamana este determinanta in formarea unei coalitii de guvernare.

Formarea unei noi majoritati si actiuni ferme sunt asteptate de majoritatea cetatenilor. Sa nu-i dezamagim.

Republica Moldova, centrul riscurilor geopolitice in 2015 Care sunt principiile de negociere?

Inca de la inceputul negocierilor Partidul Liberal a optat pentru aplicarea formulei europene de partajare a functiilor in alianta, atunci cand partidele isi exprima optiunile succesiv – fiecare isi alege, pe rand, cate o institutie.

Dupa acest model urmeaza a fi atribuite mai intai primele functii in stat (premier, speaker, presedinte), ulterior, conform scorului electoral obtinut, – ministerele si alte autoritati administrative centrale. Cu siguranta, algoritmul de partajare nu poate ramane cel vechi, pentru ca aplicarea valorilor europene trebuie inceputa de la piatra de temelie a viitoarei aliante, or, nu poti construi o societate deschisa si democratica, avand la baza concepte perimate.

Ce isi propune ca linii directoare viitorul guvern?

Programul de guvernare al viitorului cabinet de ministri va avea drept linie directoare implementarea Acordului de asociere cu UE si se va baza pe programele politice ale partidelor care vor forma viitoarea alianta.

In principiu, directia de integrare europeana este comuna pentru toate cele trei partide care poarta tratative, cu unele deosebiri. Astfel, Partidul Liberal militeaza nu doar pentru integrarea comunitara, ci pentru integrarea euro-atlantica, fiind convinsi ca aderarea la NATO reprezinta o conditie existentiala pentru Republica Moldova.

In ce masura aceasta si alte optiuni politice specifice urmeaza a fi incluse in programul de guvernare se va decide, prin compromis, in cadrul negocierilor?

Tin sa va asigur ca, asa sau altfel, Partidul Liberal va depune toate eforturile pentru realizarea efectiva a unui stat de drept, astfel ca sa avem, cu adevarat, o guvernare pentru oameni.

S-a vorbit de o posibila colaborare cu comunistii pentru a se evita o criza in 2016? Este dispus PL la compromisuri sau o alianta extinsa?

Categoric, nu. Partidul Liberal considera ca o alianta extinsa cu succesorii partidului totalitar comunist, care nu au recunoscut crimele comise de regimul autoritar al lui Lenin, Stalin si ceilalti, nu poate avea loc. Cum putem noi, urmasii celor deportati si exterminati de comunisti, purta tratative cu un partid antinational, care nu recunoaste identitatea noastra romaneasca, preferand fratia Moscovei?

Putin a pierdut razboiul cu Romania in Republica Moldova

Vreau sa va spun ca am avut situatii de criza si in legislatura precedenta, insa deputatii liberali nu au votat niciodata alaturi de comunisti si, totusi, am gasit, de fiecare data, solutii in beneficiul cetateanului. De ce credeti ca o eventuala „criza” prezidentiala poate fi dezlegata doar cu ajutorul comunistilor nereformati? Sunt convins ca exista suficiente cai oneste de rezolvare a chestiunilor politice.
Daca cineva, insa, prefera tovarasia lui Beria sau Trotki ori impartaseste valorile marxiste are deplina libertate de a-si asuma compania lui Voronin.

Recent au aparut informatii cu privire la rezultatele recensamantului. In perspectiva rezultatelor cu privire la limba si etnie, presupunand ca este o scurgere de informatii si nu dezinformare, cum pot influenta acestea noul guvern?

Recensamantul general al populatiei poate fi o arma foarte periculoasa, daca este folosit tendentios. Din pacate, desfasurarea recensamantului a fost una defectuoasa, insasi perioada de organizare a acestuia fiind deplasata in mod ilegal, pentru a asigura, credem noi, si pe aceasta cale, un numar cat mai mic de respondenti care se vor autoidentifica romani si vorbitori de romana.

Imi voi rezerva dreptul sa nu comentez acele date care au aparut in presa, atata timp cat nu este clara provenienta si veridicitatea lor. Totusi, este evident ca numarul cetatenilor cu constiinta de neam integra, care se autoidentifica romani, este cu mult mai mare decat cifrele oficiale. Indiferent de structura, nici un guvern nu mai poate evita aceste realitati.

Impas in negocieri: R. Moldova risca sa ramana fara coalitie de guvernare? Dar abordarea PL, considerat ca si partid romanesc?

Partidul Liberal actioneaza constant pentru propagarea adevarului istoric si de neam si din pacate suntem combatuti pentru acest lucru, inclusiv in cadrul acestor negocieri am auzit reprosuri legate de caracterul unionist al Partidului Liberal si in mod implicit al liderilor partidului, lucru care a deranjat intotdeauna multa lume, iar o eventuala formare a unei coalitii de guvernare dintre PLDM si PD pe de o parte si PCRM pe de alta parte, excluzand astfel Partidul Liberal din formula de guvernare, va avea la baza in primul rand ratiunea de a intra Moscovei in voie.

Se mentine PL pe linia unei impartiri echitabile a posturilor, cu preluarea presedintiei in 2016?

Sa fie clar – PL nu isi doreste postul de presedinte. Noi dorim stabilirea unui mecanism clar de partajare a functiilor si, din aceasta perspectiva, insistam pe necesitatea abordarii tuturor functiilor importante, inclusiv a celei de presedinte.

Daca cineva dintre colegii de negocieri isi doreste aceasta functie, nu are decat sa opteze pentru ea, iar noi, liberalii, ne vom conforma alegerii facute.

Ce isi propune PL in cadrul unei noi guvernari?

Intr-adevar, aceasta guvernare trebuie sa fie una noua. Sunt nevoit sa va reamintesc ca dupa ce PL a fost inlaturat de la guvernare au avut loc mai multe derapaje profund antidemocratice, poate chiar antinationale, printre care instrainarea Aeroportului International Chisinau sau pierderea cotei substantiale de la Banca de Economii.
Noi, membrii Partidului Liberal, ne dorim schimbarea, asumarea responsabilitatii si atingerea unor rezultate palpabile.

Nu mai suntem dispusi sa fim o simpla masina de vot, care va asigura paravanul european pentru activitati coruptibile. Reprezentantii PL, delegati in functii executive, vor contribui substantial la democratizarea si transparentizarea societatii.

Credeti ca riscurile dinspre Rusia, asupra Republicii Moldova, se mentin sau sanctiunile occidentale au redus amenintarile?

Riscurile dinspre Rusia persista mereu – indiferent de situatia interna, politica externa a Federatiei Ruse neglijeaza constant interesele „fratilor mai mici”, actionand, implicit, in detrimentul intereselor nationale ale Republicii Moldova.

Sa fie clar – amenintarile sunt nu doar de natura militara, nu. In primul rand, putem vorbi de riscuri si parghii economice – in ultima perioada am asistat la embargouri, expulzari si alte instrumente de influenta.

Tototdata, este evident ca, gratie sanctiunilor occidentale, puterea financiara si, implicit, ambitiile geopolitice ale Moscovei au avut de suferit si, pe termen scurt, ofera un ragaz si o conjunctura care necesita a fi valorificata la maxim.

Nu vreau sa cred ca certurile intestine si veleitatile nesatisfacute ale unor actori politici de la noi ne vor impiedica sa profitam de noile oportunitati.

PL a lansat ideea renuntarii la neutralitatea militara a Republicii Moldova. Este acest principiu unul de baza al negocierilor?

Dezideratul aderarii la tratatul blocului nord-atlantic este unul de baza in programul politic al Partidului Liberal de foarte mult timp. Acum, gratie evenimentelor dramatice din Ucraina si a escaladarii pericolului unor scenarii militare negative, incapacitatea conceptului de neutralitate a devenit evidenta pentru o categorie tot mai mare de cetateni.

Nimeni nu mai poate nega astazi ca statutul de neutralitate este unul defectuos pentru Republica Moldova atata timp cat avem trupe de ocupatie pe teritoriul nostru suveran.

Putem vorbi de neutralitate cu trupe de ocupatie?

Nu. Anume din acest considerent si spuneam ca acest statut ne-a fost impus la inceputul anilor ’90 de neprietenii nostri din est, chiar daca la momentul includerii acestei norme in Constitutie pe teritoriul statului Republica Moldova se aflau forte armate straine.

Iata ca la o distanta de peste 20 de ani Rusia repeta acelasi scenariu si in Ucraina, o dovada in plus ca instrumentele sale au ramas aceleasi si, din pacate, mult prea dureroase.

Cat priveste abordarea acestui subiect la masa negocierilor – am spus mai sus despre necesitatea compromisului in cadrul tratativelor. Totodata, trebuie sa intelegeti ca exista si alte cai de solutionare a acestei chestiuni – noi, liberalii, am depus o sesizare la Curtea Constitutionala prin care solicitam anularea acestui statut anume in baza argumentelor aduse aici.

Din acest punct de vedere, suntem convinsi ca, la fel ca si in cazul limbii romane, justitia constitutionala ne va da castig de cauza.

Impas in negocieri: R. Moldova risca sa ramana fara coalitie de guvernare?

Castigarea alegerilor a fost la limita. Credeti ca va reusi noua guvernare mai mult pentru restabilirea increderii? Se spune ca participarea la guvernare erodeaza. La ce sa ne asteptam in urmatorii 4 ani?

Este adevarat, concetatenii nostri au dat dovada la 30 noiembrie de un spirit civic dezvoltat si au oferit inca o sansa partidelor pro-europene. In mod cert, partidele care s-au aflat la guvernare in ultimii ani trebuie sa faca mai multe pentru a restabili increderea cetatenilor.

Dupa cum am mai spus, noi nu mai putem fi o simpla masina de vot docila. Partidul Liberal isi doreste o guvernare plina in urmatorii 4 ani, care sa-si asume actul guvernarii si sa asigure o guvernare pentru oameni, cu valori orientate spre bunastarea cetatenilor, nu doar a unor lideri politici. Sunt sincer in speranta ca, prin consens, vom reusi sa implementam intregul pachet de reforme institutionale necesare si sa oferim cetatenilor o perspectiva europeana clara si ineluctabila.

Cat de mare considerati riscul unei crize politice in 2016? Se va gasi o solutie pentru alegerea presedintelui?

Crizele politice nu reprezinta ceva insurmontabil. Daca actorii politici vor aborda constient si asumat actul guvernarii, orice criza, chiar si constitutionala, poate fi depasita. Suntem convinsi ca exista mai multe solutii pentru evitarea unui blocaj, inclusiv varianta propusa de noi – organizarea unui referendum pentru reducerea numarului voturilor necesare pentru alegerea sefului statului de la 61 pana la 51. Indiferent de rezolvarea aleasa, trebuie sa stabilim de acum, in cadrul negocierilor, mecanismele de alegere a tuturor celor trei functii principale in stat, pentru ca acestor institutii sa le fie asigurata functionalitatea si continuitatea.

Interviu realizat pentru Ziare.com de Platforma Unionista Actiunea 2012