Sanda Cojocaru: Nu mă voi transforma într-un Hitler literar
Cititul este în vogă: cartea pe care o citeşti îţi scoate în evidenţă nu doar personalitatea, dar te mai şi face să fii în pas cu moda, expresia „citesc, deci sunt sexy” fiind tot mai des utilizată. Sanda Cojocaru este o propagandistă a cititului, promovându-l prin prisma modei. Anume ea a inventat bookleta. Ce este bookleta şi cât de mult iubesc să citească moldovenii aflăm în interviul ce urmează.
Bookleta a devenit un lexem „la modă”, ce reprezintă însă aceasta?
Bookletta este mai mult decât o geantă pentru o carte. Este vorba despre un statement cultural şi artistic. Bookletta este oglinda ta fermecată, ce şopteşte: „Oameni buni, cititul te face nu doar mai interesant, ci şi trendy!”
Prin această invenţie ai promovat cititul, de ce geantă şi nu altceva?
Pentru început am ales o geantă cu personalitate, pentru că acolo ne ţinem cărţile preţioase zi de zi. Singura diferenţă, şi una esenţială din punctul meu de vedere, este că în Bookletta cartea nu mai stă ascunsă printre „obiecte contondente”. Pe viitor stiu că voi avea tot felul de alte idei năstruşnice pentru promovarea lecturii printre tineri, acesta de fapt fiind domeniul în care chiar cred că pot face o schimbare.
În viziunea ta care sunt cărţile care ar trebui necondiţionat să se afle în bookleta clienţilor tăi?
Din câte am învăţat eu până acum din propria experienţă de viaţă, nu există un singur fel de cititor-universal. Sunt multe categorii. Există cititorul specializat, cel care citeşte cărţi de specialitate; există cititorul-burete, cel care absoarbe tot şi citeşte orice gen de carte; există cititorul de cărţi de duzină, care se relaxează doar cu subiecte uşoare, şi aşa mai departe. Deşi nu sunt o amatoare de cărti uşoare, nu mă voi transforma într-un Hitler literar, ca să dictez ce trebuie şi ce nu trebuie „expus” într-o Booklettă. Citiţi, dragii mei! Apoi vom discuta şi despre detalii!
Bookleta este o geantă pentru femei si cum rămâne cu bărbaţii care îşi doresc să dezvăluie tuturor ce citesc?
Pentru bărbaţi am creat de curând Booxter, geanta pentru bărbaţii care citesc. Deocamdată, există într-un singur model şi e la început de drum, dar cred mult în brandul acesta şi voi depune eforturi pentru a lărgi gama de opţiuni. Bărbaţii care citesc merită şi ei un produs găndit special pentru ei.
Cât de „citiţi” sunt moldovenii?
Este o întrebare sensibilă, la care voi răspunde cu multă grijă. În primul rând, atunci când am plecat de acasă la facultate, la Bucureşti, am înţeles că, deşi la Chişinău eram printre cei care citeau cel mai mult din mediul meu, aici eram sub media colegilor. A trebuit să mă zbat, să devorez multe cărţi pentru a-i ajunge din urmă. Acum însă, văzând căte comenzi primesc de la Chişinau şi cum lumea recunoaşte Bookletta pe stradă şi îmi zâmbeşte, înţeleg că lucrurile se schimbă spre bine. Cu toate astea, mi-ar plăcea să fie mai multe librării, cu mai multă carte în limba română, cu o paletă mai largă de autori şi care să acopere mai multe categorii de gusturi.
Ai susţinut şi un training despre psihologia culorii, ce ai urmărit de fapt?
Am susţinut mai multe traininguri de comunicare în ultimul an atât la Bucureşti, cât şi la Chişinău, unele de brand personal, inclusiv căteva despre psihologia culorilor. Sunt PR de profesie şi îmi face plăcere să transmit mai departe informaţiile acumulate unor tineri plini de potenţial, care să le aplice la rândul lor în diferite domenii. Consider că este important să realizăm ce impact au culorile asupra noastră şi cum suntem zilnic convinşi (conştient sau inconştient) să cumpărăm ceva prin intermediul folosirii culorilor de către experţii în marketing.
Pentru ce culori ne-ai sfătui să optăm în cazul în care dorim să fim seducători?
Culoarea universală a seducţiei este culoare roşie. Este şi o culoare violentă, a sexualităţii, a interdicţiilor în trafic, a ciupercilor otrăvitoare, dar şi culoarea regalităţii şi a curajului. Dozată cu bun gust şi în combinaţii interesante, roşu este culoarea pe care fiecare femeie trebuie să ştie să o folosească spre avantajul ei. Poate de asta Bookletta în combinaţia roşu+negru este bestseller!
La ce sacrificii mergi când iniţiezi o afacere?
Atunci când porneşti o afacere rişti mult. Atunci când porneşti o afacere la 25 de ani – rişti totul. Pentru că nu ai suficient know-how din ani şi ani de experienţă şi atunci înveţi din mers, din greşeli şi de la oamenii cu care colaborezi. Este ca şi cum ai merge prima dată pe o bicicletă- mai cazi, te ridici, câteodată te prinde cineva şi te ajută să urci înapoi „în şa”. Mulţumesc tuturor celor care mă ajută să mă redresez atunci când cad, dar şi celor care m-au mai împins intenţionat din când în când şi acelea au fost lecţii valoroase de viaţă.
Lectura şi moda sunt tot timpul două concepte ce se suprapun?
Lectura şi moda au făcut un copil: Bookletta. E frumoasă ca Moda şi deşteaptă ca Lectura!
Cum se va dezvolta bookleta?
Bookletta este un brand care creşte, încet şi sigur. În curând va fi lansat magazinul online de pe care poţi cumpăra din orice colţ al lumii. Vara aceasta am deschis un showroom în centrul oraşului, unde expunem şi ne cunoaştem clientele. Ce imi doresc pe viitor? O colaborare frumoasă cu o editură şi un lanţ mare de librării, poate chiar ceva dintr-o altă capitală mare europeană.
Sursa: allfun.md