Sistemul finanțărilor obscure, de Vasile Năstase
Mereu într-o întîrziere epocală, Republica Moldova rămîne a fi restanțieră la cele mai importante legi care fac diferența dintre democrația funcțională și cea tribală.
Aliniată la start alături de tările baltice încă în acum istoricul 1989, Republica Moldova a rămas în urma acestora cu cel puțin un deceniu. După alegerile din 30 noiembrie, însă, se pare că maratonul european va fi abandonat definitiv.
Pe parcursul a circa 24 de ani de la proclamarea independenței, am asistat la perpetuarea unui singur regim, antipopular și corupt, care fie se întitula PDAM, PCRM, AIE 1, AIE 2, CPE sau AME. Acesta, cu ostentație, a respins în repetate rînduri proiecte vitale privind Legea Lustrației, Transparența în Audiovizual, printre care, bineînțeles și Legea finanțării partidelor politice.
Torpilarea cu bună știință a respectivelor acte normative poate fi explicată foarte simplu – aceste acte legislative ar scoate în evidență putreziciunea, cancerul clasei politice moldovenești de la origini și culminînd cu acuala majoritate comunisto-oligarhică.
Radiografia ultimului scrutin parlamentar a demonstrat o dată în plus de ce oligarhia comunistă și criminală nu a votat, înainte de 30 noiembrie, Legea cu privire la finanțarea partidelor politice, deși în Legislativ se aflau înregistrate două asemenea proiecte, despre care vom vorbi mai jos.
În absența cadrului legal, tocmai partidele compromise, cu lideri controversați și penali au fost avantajate, sau, mai bine zis, s-au „autoavantajat” prin utilizarea unor fonduri extralegale în proporții greu de imaginat.
Dacă ne referim la cel mai corupt partid din Moldova, cel controlat de afaceristul Plahotniuc, beneficiar al atacurilor raider, urmărit de Interpol și implicat în acțiuni de devalizare a proprietății statului, acesta a irosit mijloacele financiare legale doar pe parcursul a două zile de campanie, cînd a organizat două mega concerte în PMAN cu invitarea elitei de show business a Federației Ruse. Doar retransmiterea pe canalele de televiziune ale oligarhului – Prime, Publika, Canal 2, Canal 3 – a costat peste 55 de milioane de lei! În mod normal, într-un stat democratic și cu un sistem de drept funcțional, această formațiune infractoare urma să fie eliminată din cursa electorală și dizolvată. Dar pentru că CEC, CCA, CNA, Procuratura Generală au fost partajate politic și au ajuns la cheremul proprietarului PD, aceste instituții bugetare au ajuns a fi complice la crima electorală fără precedent.
Iată de ce Legea privind finanțarea partidelor politice nu a fost votată de precedentul Parlament, deși partenerii noștri de dezvoltare au insistat cu persuasiune asupra acestei chestiuni.
La sfîrșitul lamentabilului mandat al Coaliției pro-europene în Parlament au fost înregistrate, așa cum spuneam, două proiecte de Lege privind finanțarea partidelor politice. Unul a fost elaborat de societatea civilă și, conform specialiștilor, răspunde exigențelor europene, al doilea, însă, – atenție – este rodul prestației dubioase a oligarhului Plahotniuc, care, în totalitate, reprezintă tentativa acestuia de a legaliza situația de facto a imposibilei stări de lucruri, astfel încît finanțările obscure să continue prin acoperire legală.
În aceste condiții este necesară o conjugare a eforturilor societății civile, partidelor politice, mass media și a partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova pentru a bloca adoptarea proiectului de lege marca Plahotniuc și de a promova actul legislativ de alternativă.