Sume record pentru visteria PD: Jumătate din bani ajung la televiziunile lui Plahotniuc

Imagine implicită

plahotniuc mediaSituația financiară a președintelui Partidului Democrat din Moldova (PDM), Marian Lupu, aflat la a treia tentativă de a ocupa fotoliul de șef al statului, nu a suferit schimbări radicale în ultimii șapte ani. Cel puțin asta arată documentele oficiale. În schimb, în vistieria partidului intră sume-record pentru politica din Republica Moldova.

Iar aproape jumătate din fondurile electorale sunt cheltuite pe publicitate la televiziunile prim-vicepreședintelui partidului, oligarhul Vladimir Plahotniuc.

Cu un salariu anual de aproximativ 170.000 de lei (peste 14.000 de lei lunar), la care se adaugă venitul soției Victoria – de cel mult 30.000 de lei anual, familia candidatului Marian Lupu nu deține automobile sau proprietăți de lux. În declarațiile de avere, Lupu a înscris, an de an, un apartament și un garaj din centrul Chișinăului, precum și câteva conturi bancare, suma cărora nu a depășit 200.000 lei, potrivit RISE Moldova.

Venitul oficial al președintelui Partidului Democrat, Marian Lupu, nu poate fi comparat, însă, cu încasările formațiunii politice, care sunt în creștere de la an la an. Astfel, în campania pentru alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009, PDM a cheltuit 1,8 milioane de lei, fără să acumuleze minimul necesar de voturi pentru a depăși pragul electoral. În schimb, la scrutinul din 2014, cheltuielile democraților au depășit 35 de milioane de lei și ei se aleg cu 19 mandate în Parlament.

În comparație cu sumele folosite de alte partide, în special în timpul campaniilor electorale, veniturile și cheltuielile democraților reprezintă o serie de recorduri. De exemplu, Partidul Socialiștilor, care a câștigat în 2014 un sfert din mandatele parlamentare, a cheltuit în campanie doar 13,2 milioane de lei, adică de trei ori mai puțin decât democrații.

În plus, o mare parte din banii cheltuiți de PDM ajung tot la membrii de partid. Este cazul fondurilor folosite pentru plata serviciilor de publicitate către posturile de media care-i aparțin prim-vicepreședintelui PDM, oligarhul Vladimir Plahotniuc.

General Media Group a fost timp de mai mulți ani sub controlul oamenilor din cercul lui Plahotniuc. Astăzi, cele patru posturi TV aparțin companiei cu un nume similar – General Media Group Corp, iar singurul proprietar al acesteia este Plahotniuc.

Sursa:independent.md