Tentația fentei ori cum se dau 100 de milioane de euro pentru „proasta guvernare”
Pentru moment s-a potolit „războiul civil” dintre guvernarea oligarhică a Partidului Democrat și societatea conștientă a Republicii Moldova pe marginea celor 100 de milioane de euro acordați de Uniunea Europeană în cadrul programului de asistență macrofinanciară (AMF).
Marți, 4 iulie, cu votul a 575 de europarlamentari pentru, 76 împotrivă, și 46 de abțineri, Parlamentul European a aprobat de principiu acordarea asistenței. De principiu, pentru că debursarea banilor în cele trei tranșe va depinde de respectarea de către Guvernul Republicii Moldova a unor precondiții foarte concrete.
Evenimentul a dat motiv guvernării și mai ales diviziilor ei propagandistice să-l dea drept o mare victorie a ei contra cârcotașei opoziții care, chipurile, a vrut cu tot dinadinsul să lipsească cetățenii Republicii Moldova de acești bani. Premierul Pavel Filip s-a grăbit să-și atribuie personal meritele invocând, nici mai mult, nici mai puțin „lucrul instituțional calitativ”, apreciere care nu poate stârni decât râsul celor care cunosc prea bine „calitatea instituțională” a statului capturat de Partidul Democrat. Filip nu s-a oprit aici. El ne-a amuzat precizând că „decizia Parlamentului European denotă că valorile europene sunt mai presus ca disputele politice…”
Ați înțeles ce a vrut să ne spună premierului? Dacă nu, vă explicăm: Parlamentul European a votat acordarea celor 100 de milioane de euro grație valorii europene prin care se distinge Guvernarea PD, iar actul în sine se datorează „lucrului instituțional calitativ” al Cabinetului Filip. Enormitate greu de comentat în termeni serioși când te umflă râsul.
Amintim că la 13 ianuarie 2017, atunci când Comisia Europeană a admis examinarea cererii depuse de Guvern încă în 2015, ea și-a motivat deschiderea prin constatarea dură că Republica Moldova „se confruntă cu numeroase provocări, trebuind în special să combată corupția și proasta guvernare”. Mai amintim că la momentul depunerii cererii, adică în 2015, Republica Moldova se afla în topul celor mai trăsnite recorduri care se pot întâmpla unui stat nenorocit de o clasă politică lovită de damblaua îmbuibării: furtul Miliardului (valută forte) din rezerva Băncii Naționale; spălarea miliardelor de dolari murdari proveniți din Rusia sub privirea absent-criminală a instituțiilor de reglementare financiară și cu asistența-complice a instanțelor judecătorești; rostogolirea în serie a unor guverne cârpite, folosite igienic în procesul de digerare a Miliardului și aruncate în final de proces; profanarea parlamentului și transformarea lui în pacient tulburat politic pe fundalul dependenței lui de dosare.
Uniunea Europeană a monitorizat cu multă atenție mersul lucrurilor în Republica Moldova după anul de mare deziluzie 2014. Trasă pe sfoară de mai multe ori de băieții frumoși și șmecheri de la Chișinău ea a schimbat și optica, dar și instrumentele de scanare a realităților din acest spațiu bântuit de fenomene anormale. Analizele ei au reținut faptul că același Guvern Filip este o recidivă a avortatului Guvern Plahotniuc, că el are actul nașterii emis de instituția de proastă calitate a Parlamentului reprezentat de o majoritate dependentă de dosare și învestit la 20 ianuarie 2016 în mijloc de noapte tulbure.
Uniunea Europeană a așteptat ca acest guvern „al stabilității”, cum s-a autointitulat, să „livreze rezultate”, vorba lui Filip. Între ele, pe planul întâi, – facerea luminii în dosarul Miliardului furat – acțiune ce ține de primă datorie instituțională a Executivului în „concurență” cu cea penală a Justiției. Nu mai puțin așteptată a fost și mai este reforma justiției, manifestarea reală a independenței ei. Mimarea transformărilor în acest domeniu-cheie al statului de drept nu poate să nu fie observată de instrumentele extrem de sensibile ale Uniunii Europene. Artificiile cu unele dosare puse pe rol, cu arestări, rețineri și condamnări „exemplare” nu pot ascunde caracterul selectiv al actului justițiar.
Dependența politică a instituțiilor de drept este tot atât de mare precum mare este dependența Partidului Democrat de trecutul său mafiot-comunist: ea nu poate fi tăgăduită și nici tămăduită, decât prin condamnare publică și extirparea din organismul statului. Societatea se arată pregătită de o asemenea operație. Sondarea ca eventualitate a alegerilor ordinare preconizate pentru anul 2018 arată că Partidul Democrat nu prea este văzut la guvernare în ciclul următor. Cu gândul la acest moment al adevărului prin care trebuie să treacă în mod firesc, liderul acestui partid a gândit o schemă de ocolire: înlocuirea sistemului de vot proporțional cu unul în care Partidul Democrat să nu irite vederea alegătorului. Votul uninominal ori mixt presupune o asemenea fentă. În cârdășie cu aliatul său, Partidul Socialiștilor lui Dodon, Partidul Democrat a și trecut în prima citire prin parlamentul majorității dependente de dosare un proiect de lege care să legifereze găinăria.
Societatea conștientă a ridicat semne de întrebare și a demonstrat cu lux de amănunte adevăratele intenții pe care le urmărește coaliția PD (Plahotniuc-Dodon). Dezbaterile aprinse pe acest subiect, dar mai ales propaganda extrem de puternică și agresivă a coaliției Plahotniuc-Dodon în favoarea schimbării sistemului de vot s-au desfășurat exact în perioada când în structurile UE se examina cererea de asistență macro-financiară a Republicii Moldova. Recomandările Comisiei de specialitate de la Veneția și ale OSCE venite în adresa guvernării au marcat negativ intenția de schimbare a sistemului de vot și au înclinat Uniunea Europeană să includă aceste concluzii în calitate de precondiție a AMF. Suflet candriu, precum îl știm, Adrian Candu a încercat să strecoare dezinformarea că nu există o asemenea precondiție.
Dezinformarea a fost preluată și vânturată imediat de televiziunile de casă ale coaliției PD. Evident, „proasta guvernare” de la Chișinău ar vrea să fenteze și Uniunea Europeană, așa, obraznic, precum își minte și jumulește cetățenii. Ea își dorește foarte mult cei 100 de milioane, dar vrea să nu piardă în continuare și controlul Republicii Moldova pe care să o jupoaie încă cel puțin patru ani după 2018.
Tentația fentei este foarte mare și capetele fierbinți ale coțcarilor PD caută soluții să se pricopsească și cu una și cu alta: și cu 100 mln euro de la UE, și cu Republica Moldova. Pentru că știm ce e în capul lor și cunoaștem capacitățile lor de borfași aducem spre cunoștința cititorilor două mici dar concludente extrase din decizia eurodeputaților din 4 iulie 2017:
Articolul 2. „O condiție prealabilă pentru acordarea asistenței macrofinanciare din partea Uniunii este ca Republica Moldova să respecte mecanismele democratice reale – printre care un sistem parlamentar pluripartit – și statul de drept și să garanteze respectarea drepturilor omului”;
Articolul 4. „„În cazul în care condițiile nu sunt îndeplinite, Comisia suspendă temporar sau anulează plata asistenței macrofinanciare din partea Uniunii”.