Traiectorii excepţionale: 104 ani de la naşterea Mariei Cebotari

Imagine postare

31ae557d44aecaf7920d00ee563eed9d„Niciodată şi în nici o împrejurare nu mi-a trecut prin cap să spun altceva decât că sunt româncă din Basarabia sau, pur şi simplu, – româncă.” (Maria Cebotari)

A fost supranumită Domniţa Cebo, dar s-a stins din viaţă la doar 39 ani; casa sa, aflată în vecinătatea uneia din cele mai vechi biserici din Chişinăul natal, s-a ruinat, precum s-au ruinat multe destine din acea provincie devenită monedă de schimb între beligeranţii secolului XX. Înzestrată cu o sensibilitate ardentă dublată de o rară forţă dramatică, personalitatea artistică a Mariei Cebotari (nume original – Cibotaru) a fost adesea comparată fie cu cea dinamic explozivă a Annei Pavlova fie cu cea temperamentală a altor două celebre Marii care auprecedat-o şi succedat-o (Malibran şi Callas).

Cvasi-necunoscută în România de astăzi (căreia i-a aparţinut, totuşi, ca naţionalitate), Maria Cebotari a fost unanim elogiată de elita culturală a vremii, primind titluri onorifice de maximă importanţă, care i-au recompensat performanţele interpretative: în 1934, Kammersängerin(gradul cel mai înalt pentru spaţiul germanic, Cebotari fiind şi cea mai tânără artistă căreia i s-aacordat acest titlu) şi, în 1943, Steaua României în grad de comandor. Înzestrată cu calităţi vocale remarcabile puse în valoare cu o naturaleţe plină de farmec, Maria Cebotari a inspirat, deopotrivă, compozitori şi regizori, determinându-i să-i dedice roluri în producţii muzicale, scenice şi cinematografice. Într-o epocă în care nu se admiteau dublajele, soprana originară din Basarabia era capabilă – servindu-se de o pronunţie desăvârşită – să vorbească şapte limbi, muzicalitatea sa nativă propulsând-o către interpretări memorabile ale partiturilor şi rolurilor în orice ipostază lingvistică, atât live cât şi în înregistrări pe peliculă. Mai mult decât atât, talentul dramatic al Mariei Cebotari a propulsat-o direct în categoria divelor marelui ecran, conferind o strălucire pasională unică fiecărui personaj interpretat, cu care s-a identificat până la asimilarea cu propriul destin.

Dincolo de efemeritatea unor bariere statale şi de cenzura politică ulterioară care amenda dur posibila atitudine colaboraţionistă a artistei faţă de ascensiunea regimului totalitar hitlerist, Cebotari rămâne, totuşi, una din cele mai proeminente figuri ale performanţei interpretative europene – muzicale şi actoriceşti – din prima jumătate a secolului trecut.
Sursa: agendaliernet.ro ( de Loredana Baltazar)