Comisia Europeană a anunțat pachetul „Fit to 55”. Se va interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și motorină începând cu 2035

Imagine implicită

Comisia Europeană a anunțat miercuri cadrul legislativ privind schimbările climatice, care e menit să ajute blocul comunitar să-și atingă obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 55% până în 2030 și de a deveni neutru în materie de carbon până în 2050.

„Actuala economie bazată pe combustibili fosili și-a atins limitele. Trebuie să mergem către un nou model, unul care este alimentat de inovație, energie nepoluantă și economie circulară. De aceea ne-am propus ca obiectivul nostru climatic să nu fie numai o aspirație politică, ci și să aibă o aplicabilitate juridică”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Pachetul de propuneri adoptat de Comisia Europeană prevedere politici publice europene în materie de climă, energie, utilizare a terenurilor, transporturi și fiscalitate. Printre cele mai importante prevederi se numără reducerea la zero a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi din Uniunea Europeană începând cu anul 2035, ceea ce ar însemna de facto interzicerea vânzării de noi automobile pe benzină şi motorină începând cu acea dată, potrivit Agerpres, preluat de Digi24.ro.

Pentru a accelera trecerea la vehiculele electrice, Executivul comunitar a propus o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 ale noilor autoturisme începând din 2030, comparativ cu nivelul din 2021, şi o reducere de 100% începând din 2035. Tot pentru a stimula vânzarea de automobile electrice, Comisia Europeană a propus o serie de măsuri legislative care ar cere statelor membre să instaleze staţii publice de încărcare de-a lungul drumurilor principale la o distanţă de maximum 60 de kilometri între ele, începând din 2025. Aceste măsuri sunt destinate să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale UE, dar de ele vor beneficia şi cetăţenii prin reducerea cheltuielilor energetice şi îmbunătăţirea calităţii aerului.

De asemenea, Comisia Europeană mai propune impozitarea combustibilului pentru avioane, dar și taxarea emisiilor pentru transportul maritim.

„Provocarea care stă la baza tranziției ecologice a Europei este de a ne asigura că beneficiile și oportunitățile care decurg din aceasta sunt disponibile pentru toți, cât mai repede și mai echitabil posibil. Prin utilizarea diferitelor instrumente de politică disponibile la nivelul UE, ne putem asigura că ritmul schimbării este suficient, dar nu excesiv de perturbator”, a transmis Comisia Europeană.

Propunerile făcut de Comisia Europeană vor permite accelerarea necesară a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră în următorul deceniu. Acestea combină: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și consolidarea actualului sistem de comercializare a certificatelor de emisii al UE, utilizarea sporită a energiei regenerabile, o mai mare eficiență energetică, o dezvoltare mai rapidă a modurilor de transport cu emisii reduse, precum și a infrastructurii și a combustibililor care să le susțină, o aliniere a politicilor fiscale la obiectivele europene ale Pactului Verde European, măsuri de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon, dar și instrumente de conservare și dezvoltare a rezervoarelor naturale pentru depozitarea carbonului.