Legea carburanților. CNA: Se promovează interesele marilor companii
În proiectul de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, promovat de fracţiunea PAS şi adoptat în prima lectură de Parlament, au fost identificați factori de risc în defavoarea comercianților de carburanți cu amănuntul, care nu sunt importatori.
Raportul de expertiză anticorupție a acestui proiect, întocmit de Centrul Național Anticorupție (CNA), scoate în evidență câteva deficiențe ale documentului, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.
O nouă categorie de produse petroliere
Autorii raportului susțin că, prin modificările propuse la așa-zisa lege Oleinic (după numele lui Alexandru Oleinic, deputatul care a promovat legea în versiunea actuală), „se creează o nouă categorie de produse petroliere, și anume: produse petroliere principale de tip standard, care sunt benzina COR 95 și motorina, indiferent de denumirea comercială și care corespund specificațiilor tehnice minime”.
Potrivit expertizei CNA, principala modificare constă în faptul că Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) va stabili în fiecare zi lucrătoare prețul maxim de comercializare cu amănuntul al produselor petroliere principale de tip standard, iar prețul celorlalte produse petroliere se va stabili individual de către fiecare comerciant.
Totodată, se propune facilitarea condițiilor speciale de acordare a licențelor, prin micșorarea volumului depozitelor petroliere de la 5.000 la 1.000 de metri cubi și excluderea cerinței deținerii capitalului propriu de opt milioane de lei.
Companiile mari vor beneficia de pe urma modificărilor
CNA a formulat câteva obiecţii asupra proiectului, susţinând că, deşi prin el se propune liberalizarea formării prețurilor pe piața națională a produselor petroliere, cu excepția comercializării cu amănuntul a benzinei COR 95 și a motorinei, documentul de fapt promovează interesele marilor companii de pe piaţă, în defavoarea celor mici.
„Se observă situația vulnerabilă a comercianților de produse petroliere principale cu amănuntul, care procură aceste produse de pe piața locală (adică nu sunt importatori)”, afirmă autorii expertizei.
În opinia lor, problema de bază rezidă în faptul că acești comercianți procură carburanţii de tip standard de pe piața națională cu ridicata, unde crearea prețurilor este liberă, și le vând ulterior pe piața națională cu amănuntul, unde prețul maxim este stabilit de ANRE.
„Riscul acestei situații este evidențiat de faptul că, potrivit Normelor generale de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere principale de tip standard propuse prin proiect, în formula de calculare a prețului cu amănuntul nu este inclusă valoarea prețului de procurare nemijlocită a acestor produse sau un indicator al pieței locale, dar este inclusă valoarea cotaţiilor medii Platts FOB Med (Italy), deși această valoare, odată cu liberalizarea pieței, nu mai reprezintă un indicator de referință obligatoriu nici pentru comercianții cu ridicata și nici pentru comercianții cu amănuntul”, se arată în document.
CNA mai susţine că persistă riscul obligării comercianților cu amănuntul, care nu sunt importatori, de a vinde produse petroliere principale de tip standard la prețuri sub limita profitabilității.
„În concluzie, proiectul expertizat poate crea premise pentru vulnerabilizarea comercianților produselor petroliere principale de tip standard cu amănuntul care nu sunt importatori, prin impunerea unor reguli de comercializare care nu sunt adaptate condițiilor de activitate, precum și plasarea acestora într-o situație defavorabilă în raport cu comercianții produselor petroliere principale de tip standard cu amănuntul care sunt importatori”, susţine CNA.
Specialiştii de la CNA recomandă reexaminarea prevederilor proiectului promovat de deputaţii PAS, astfel încât el să asigurare un tratament echitabil în raport cu toți comercianții de produse petroliere.
În acest sens, se propune analiza relevanței reglementării prețului la produsele petroliere principale de tip standard cu ridica, astfel încât prețul acestor produse să fie stabilit de către ANRE, atât pentru comerțul cu ridicata, cât și pentru cel cu amănuntul.
Amintim că, pe 13 august, Parlamentul a votat în prima lectură, proiectul de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, care prevede liberalizarea vânzării carburanţilor angro, a tuturor tipurilor de carburant cu excepția benzinei și motorinei standard, precum și stabilizarea prețului maxim de comercializare de către ANRE a celor două tipuri de carburant standard.