Liderul Platformei Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, a adresat o sesizare către ministrul Afacerilor Externe din România, Theodor Meleşcanu, şi către ministrul pentru Românii de Pretutindeni, Andreea Păstârnac.

Subiectul este legat de prestaţia instituţiilor de presă din Republica Moldova finanţate de contribuabilii din România prin intermediul proiectelor desfăşurate de Ministerul Românilor de Pretutindeni.

Astfel, conform Jurnal.md, Andrei Năstase a semnalat mai multe nereguli: „În contextul acaparării spaţiului nostru informaţional de către media din Federaţia Rusă, difuzate în Republica Moldova de către posturi de radio şi televiziune deţinute (sau apropiate) de Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon. Aceste posturi de radio şi televiziune intoxică consumatorii cu produse şovine, manipulatoare, propagandistice, de linşaj a opoziţiei antioligarhice şi autentic pro-europene”.

„Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Ministerul de Externe, Institutul Cultural Român, dar şi alte structuri guvernamentale din România au în derulare mai multe proiecte, programe şi acţiuni importante, orientate spre susţinerea presei în limba română din stânga Prutului. Totuşi, evoluţia unor proiecte finanţate din banii contribuabililor români ridică unele semne de întrebare. Unele proiecte ajung chiar să sfideze şi să încalce dezideratul asumat al instituţiei – păstrarea şi afirmarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a românilor din statele vecine, conform standardelor internaţionale în materie, şi întărirea legăturilor dintre România şi comunităţile româneşti de peste hotare”, menţionează Andrei Năstase în sesizare.

În aceste condiţii, liderul Platformei DA solicită iniţierea unei anchete: „Vă adresez  solicitarea de a dispune o anchetă temeinică, nu doar financiară, asupra felului în care proiectele finanţate din banii contribuabililor români, desfăşurate de diferite instituţii în Republica Moldova, corespund intenţiilor şi dezideratelor asumate public de Bucureşti faţă de românii din afara graniţelor ţării”.

Scrisoarea integrală semnată de liderul Platformei DA, Andrei Năstase:

 

SCRISOARE DESCHISĂ

Stimată doamnă ministru,
Domnule ministru,

Subliniez din capul locului că susţinerea presei independente din Republica Moldova de către România este binevenită. Şi asta în contextul acaparării spaţiului nostru informaţional de către media din Federaţia Rusă, difuzate în Republica Moldova de către posturi de radio şi televiziune deţinute (sau apropiate) de Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon. Aceste posturi de radio şi televiziune intoxică consumatorii cu produse şovine, manipulatoare, propagandistice, de linşaj a opoziţiei antioligarhice şi autentic pro-europene.

Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Ministerul de Externe, Institutul Cultural Român, dar şi alte structuri guvernamentale din România au în derulare mai multe proiecte, programe şi acţiuni importante, orientate spre susţinerea presei în limba română din stânga Prutului.

Totuşi, evoluţia unor proiecte finanţate din banii contribuabililor români ridică unele semne de întrebare. Unele proiecte ajung chiar să sfideze şi să încalce dezideratul asumat al instituţiei – păstrarea şi afirmarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a românilor din statele vecine, conform standardelor internaţionale în materie, şi întărirea legăturilor dintre România şi comunităţile româneşti de peste hotare.

Astfel, portalul de ştiri www.deschide.md, finanţat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, încalcă grav principiile deontologiei jurnalistice, chiar normele elementare de prezentare a faptelor, discreditându-i pe liderii opoziţiei antioligarhice, şi înscriindu-se astfel în corul presei controlate de oligarhul Vladimir Plahotniuc. Cu regret am constatat că site-ul menţionat acţionează activ pentru denigrarea mea şi a Platformei Demnitate şi Adevăr, unul dintre cele mai importante partide antioligarhice din Republica Moldova, dar şi a altor politicieni din opoziţie, indezirabili lui Plahotniuc.
Un exemplu, pe care vi-l supun atenţiei, este materialul intitulat ”Simpatizantul de ieri al lui Usatîi şi Năstase luptă astăzi în Donbas de partea separatiştilor”, publicat la 30 august 2017.

În această aşa-zisă ştire, numele meu este inclus în titlu alături de cel al lui Renato Usatîi absolut arbitrar, fără nicio legătură cu subiectul în cauză, ceea ce indică aplicarea conştientă, deliberată, a unui procedeu reprobabil de transfer de imagine, specific serviciilor secrete ruseşti şi propagandei ruse. Oleg Beţian, despre care se vorbeşte în materialul citat, este un mercenar din Briceni, care are un trecut legat de partidul şovin ”Patrioţii Moldovei”, a participat la protestele din Chişinău de partea lui Renato Usatîi, mai târziu înrolându-se în detaşamente teroriste din Doneţk şi Lugansk. Menţionarea numelui meu în contextul dat aduce prejudicii evidente imaginii mele, ceea ce tocmai se doreşte! Asta pe banii României, în cadrul unui proiect finanţat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni. Opinia publică din Republica Moldova cunoaşte atitudinea mea tranşantă faţă de anexarea ilegală a peninsulei Crimeea la Federaţia Rusă, şi faţă de intruziunea militară a Rusiei în teritoriile suverane din estul Ucrainei.

Din păcate, acest exemplu nu este singurul. O altă tentativă de a mă denigra, s-a făcut prin asocierea numelui meu (total manipulator) de către site-ul finanţat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, deschide.md, cu cel al vicepremierului rus Rogozin („De râsul curcilor: Andrei Năstase dă din balalaika lui Dmitri Rogozin” de Petru Bogatu).

Un alt exemplu de manipulare este şi insinuarea, lipsită de teme,i din articolul intitulat „Platforma „DA” vrea bani de la Plahotniuc pentru presa „liberă” a lui Năstase”. Autorii inventează, pur şi simplu, un pretins fapt (comunicat în titlu), care nu a avut loc niciodată.

Mai mult, portalul www.deschide.md republică materiale ale holdingului controlat de Plahotniuc, inclusiv Publika TV, pentru a discredita personalităţile aflate în opoziţia cu actualul regim pretins european (în cazul dat – Sergiu Tofilat, cunoscut reprezentant al societăţii civile, organizator al mai multor proteste împotriva adoptării votului mixt, precum şi Sergiu Gurduza, membru CEC, care şi-a expus de mai multe ori opinia separată, ce contravenea intereselor guvernării). Faptul că materialele manipulatoare, mincinoase, ale Publika TV, postul lui Plahotniuc, sunt preluate integral de site-ul finanţat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni de la Bucureşti, conturează ideea existenţei unui singur centru de comandă pentru veritabile campanii de presă nu doar pentru întreg holdingul lui Plahotniuc, dar şi pentru alte media, aparent independente, precum se pretinde www.deschide.md.

Un alt caz, ieşit din comun, a fost publicarea unor secvenţe video, care nu pot fi decât scurgeri de informaţie de la MAI către site-ul www.deschide.md, care îl incriminează indirect  pe Andrei Brăguţă, un bărbat omorât cu brutalitate pe când se afla în custodia poliţiei (cazul a fost mediatizat pe larg). La 5 septembrie, Asociaţia Promo-LEX a organizat o conferinţă de presă cu tema „Acţiunile autorităţilor pe cazul lui Andrei Brăguţă pentru depăşirea problemelor sistemice din justiţia moldovenească”, în cadrul căreia avocatul califică acţiunile www.deschide.md drept necorespunzătoare eticii jurnalistice.

Despre lipsa de deontologie profesională elementară în legătură cu acest caz de publicare a imaginilor video, editate în prealabil de cei care au provocat scurgerea de informaţie controlată (organele de interne şi de securitate, capturate de Plahotniuc), vorbeşte şi Petru Macovei, directorul Asociaţiei Presei Independente în cadrul emisiunii „Media azi”.

Prin mai multe editoriale ale site-ului www.deschide.md se urmăreşte defăimarea mea, cu mai multe sau mai puţine figuri de stil; unele articole sunt doar ostile, altele de-a dreptul calomnioase.

În acelaşi timp, www.deschide.md nu a publicat niciun articol critic la adresa lui Vladimir Plahotniuc, oligarhul care ţine în captivitate Republica Moldova. Dimpotrivă, portalul a realizat cu Plahotniuc unul dintre cele mai „cuminţi” interviuri făcute vreodată la Chişinău (depăşit doar de emisiunile gen „O zi din viaţa lui Vladimir Plahotniuc, realizate de Cristian Tabără, de la Publika TV).

Nu doar portalul www.deschide.md îşi permite să apeleze la trucaje şi manipulare în favoarea regimului oligarhic din Republica Moldova. O fac şi alte publicaţii finanţate de Ministerul Românilor de Pretutindeni de la Bucureşti. „Timpul de dimineaţă” are, de asemenea, adeseori un mesaj agresiv împotriva Platformei Demnitate şi Adevăr şi a Partidului Acţiune şi Solidaritate. Exemple sunt multiple.

Recent, „Timpul de dimineaţă” a inserat un articol denigrator la adresa Maiei Sandu, liderul PAS. Incalificabil, este că pentru a o defăima, redacţia respectivă face trimitere la „Fabrika”, una dintre cele mai manipulatoare emisiuni (a se vedea scandalul mediatic provocat de Cristian Tabără), difuzate la Publika TV, post al lui Plahotniuc. Tot articolul se bazează pe opinia unuia dintre cei mai cunoscuţi lustruitori de imagine ai oligarhului, Cornel Ciurea. Titlul materialului este extrem de tendenţios: „Mai periculoasă decât Igor Dodon este Maia Sandu”.

De prestaţia inadecvată a presei de la Chişinău, finanţate de contribuabilii din România, se arată nedumeriţi şi alţi reprezentanţi ai breslei jurnalistice din Republica Moldova. Iată ce spune Vitalie Călugăreanu, jurnalist DW, pe pagina sa de FB: „Eu rar mă supăr pe RO, dar… Sunt fenomene în presa moldovenească, pe care n-o să le înţeleg, cred că, niciodată. Sursa media din MD, finanţată la greu de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni din RO, „cântă” în corul lui Plahotniuc ca şi cum aşa şi ar trebui. De parcă ăla, cu holdingul lui, ar avea tare mare nevoie şi de ei. Contribuabili români, voi sigur ştiţi ce finanţaţi în Moldova?”.

Evident, presa trebuie să dispună de libertate de exprimare. Dar atunci când practică linşajul împotriva liderilor opoziţiei pro-europene de la Chişinău (pe banii contribuabililor români!), faptul ca atare nu poate fi trecut sub tăcere.

Prin urmare, vă adresăm solicitarea de a dispune o anchetă temeinică, nu doar financiară, asupra felului în care proiectele finanţate din banii contribuabililor români, desfăşurate de diferite instituţii în Republica Moldova, corespund intenţiilor şi dezideratelor asumate public de Bucureşti faţă de românii din afara graniţelor ţării.

Sursa:revista22online.ro

 

(64 accesari)