Reprezentanta Transparency International Moldova (TI-Moldova) și experta în probleme de combatere a corupției, Mariana Kalughin, a declarat în cadrul unor Consultărilor publice pe marginea modificării Legii cu privire la Autoritatea Națională de Integritate (ANI) și Legii, privind creșterea numărului de membri, că această suplinire este „inacceptabilă”, iar modificările privind declarația de avere „nu au rost, atât timp cât ele nu sunt verificate”.

„În opinia noastră nu este acceptabil suplinirea cu cele două persoane propuse, una desemnată de Parlament și alta de Președintă, pentru că aceasta ar dezechilibra felul în care puterile, dar și societatea civilă își poate reprezenta interesele absolut legitime, urmărind un interes public. În fond, aceasta va duce la politizarea activității ANI, din motiv că practic șase membri din nouă vor fi reprezentanți și desemnați de partidul care guvernează”, a precizat Mariana Kalughin despre mărirea numărului de membri ANI.

Experta consideră că o altă prevedere a modificării legii, privitor la declarațiile de avere, „nu își are rostul atât timp, cât încălcările nu sunt sancționate”.

„Scopul este de a verifica și sancționa îmbogățirea ilicită. Iată de ce valoarea reală nu este sensul declarării. În momentul în care impui anumite obligații, însă care nu rezultă cu sancțiuni aceasta profanează lucrurile. Deci, în momentul în care tu impui candidații să depună declarații și toată lumea știe, că de fapt acestea nu sunt verificate, aceasta profanează însuși instrumentul ca atare și la acea declarație pe care ei o vor depune la ANI, ei o să aibă deja o atitudine formalizată și de repulsie. Persoana nicicum nu poate fi sancționată”, a declarat reprezentanta TI-Moldova, Mariana Kalughin.

TI-Moldova, a publicat ieri avizul referitor la Proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (nr. 169/2021).

Parlamentul a aprobat, la data de 13 august, în cadrul unei ședinței plenare, cu votul majorității deputaților, proiectul de lege pentru modificarea Legii cu privire la ANI și Legii privind declararea averii și a intereselor personale, în lectura întâia.

Una dintre reglementării acestei legi prevede controlul averii și intereselor personale, astfel încât în procesul efectuării controlului să fie verificate nu doar veniturile dobândite pe parcursul exercitării mandatului sau funcției, raportat la situația averilor deținute, dar să fie examinate și luate în considerare și cheltuielile realizate, precum și alte aspecte de activitate ANI.

unimedia.md


(18 accesari)